Tinto kvar i Västervik
Olycksfartyget Tinto låg på onsdagen kvar i Västerviks hamn. Statens Haverikommission (SHK) inledde sina undersökningar ombord och all berörd personal utfrågades. Även ett 30 cm långt hål i m/s Tintos bulb under vattenytan fick repareras av en svetsare.
- De gör en egen utredning parallellt med den svenska, säger sjöutredaren Sten-Gunnar Crona från polisen.
- Olyckan berörde både ett svenskt och ett danskt fartyg och den inträffade på internationellt vatten, även om det är svensk ekonomisk zon.
Även folk från försäkringsbolag och så kallade klassningssällskap pratade under onsdagen med besättningarna från både det danska och svenska lastfartyget.
Vad utredarna också kommer att granska framöver är exakt vilka kurser olycksfartygen höll den sista timmen före den ödesdigra kollisionen. Vilka kursändringar som gjordes.
Alla större fartyg har en sändare som lämnar elektroniska, bestående spår. Problemet är dock att endast Tinto tycks ha haft denna så kallade transponderutrustning. Marina S var för litet för att behöva ha transponder.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!