Tipsar om lediga tåg att hyra

Det finns åtminstone två tåg som inte behövs på Inlandsbanan nu under vintern. Dem tycker Järnvägsfrämjandet att Tjustbanan kunde hyra in. Men så blir det inte.

Fordonsbristen på Tjustbanan skulle kunna avhjälpas med de tåg som finns lediga på Inlandsbanan under vintern, tycker Järnvägsfrämjandet. Men KLT och Östgötatrafiken är inte intresserade. 
Arkivfoto: Lisa Olaison

Fordonsbristen på Tjustbanan skulle kunna avhjälpas med de tåg som finns lediga på Inlandsbanan under vintern, tycker Järnvägsfrämjandet. Men KLT och Östgötatrafiken är inte intresserade. Arkivfoto: Lisa Olaison

Foto: Lisa Olaison

Västervik2009-12-22 18:42
Ulf Flodin, kontaktperson på Järnvägsfrämjandets avdelning öst i Linköping, är en av många som har engagerat sig i de ständiga problemen med inställda tåg på Tjustbanan Västervik-Linköping.Han har själv pratat med Inlandsbanan AB, och fått veta att det finns åtminstone två tåg däruppe som inte behövs under vintern. Tänk om de i stället kunde hyras in till Tjustbanan?- De står bara där ändå. Man får ju betala för slitaget, men inte mer än så, tror Ulf Flodin.Han har också kollat upp hur dessa tåg skulle fungera på Tjustbanan, med det speciella signalsystem som finns där, men det gick ganska lätt att ordna genom att "flytta över lite grejer".Ulf Flodin har också varit i kontakt med KLT:s vd, Karl-Johan Bodell, och tipsat om de lediga tågen.Nu är det upp till KLT och Östgötatrafiken att gå vidare.- Jag tycker att det vore hemskt pinsamt om de inte ens prövade den här idén, säger Ulf Flodin.Men KLT har inte för avsikt att hyra tåg från Inlandsbanan.- När det gäller fordonsdelen är det Östergötland som håller i det, men vi tänker nog inte hyra några tåg, säger Karl-Johan Bodell.Skälet till detta är att de vill hitta en lösning med de egna fordonen. De gamla tågen ska nu renoveras ordentligt, innan de sätts i trafik igen. Bodell kan inte svara på hur lång tid det tar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om