"Tjustbanan blir för dyr"
Det skulle kosta 3,6 miljarder kronor att bygga om Tjustbanan så att banan klarar av snabbtåg.Alldeles för mycket pengar anser Banverket, som hellre vill lägga pengarna på annat.
För dyrt. Banverket vill inte bygga om Tjustbanan. Arkivbild: ANDERS STEINER
Foto:
Det skriver Banverkets generaldirektör Per-Olof Granbom i ett brev till näringsdepartementet med anledning av den utredning av Tjustbanans framtid som Banverket gjort.
Hoppet är inte ute för den skull. Regeringen kan gå in och ge direktiv om att arbetet med Tjustbanan ska gå vidare trots att kalkylerna inte ser fördelaktiga ut.
Så skedde till exempel med placeringen av det nya fängelset i Västervik. Den ansvariga myndigheten, Kriminalvårdsverket, ville bygga närmare storstäderna, men fick direkta direktiv om att fängelset skulle läggas i Västervik av regionalpolitiska skäl.
Till grund för Banverkets uttalande ligger en så kallad samhällsekonomisk kalkyl. I ena vågskålen har verket lagt alla kostnader, och i den andra de ekonomiska vinsterna. Bland vinsterna har man inte bara räknat biljettintäkter, utan vad en snabbare järnväg är värd för samhället i stort. Banverket har till exempel försökt att uppskatta hur många fler som skulle resa på Tjustbanan om restiderna sjönk, och värderat vad den kortare restiden är värd för dem.
Trots att en rad fördelar räknas upp tycker inte Banverket att projektet bör prioriteras.
Är befolkningsunderlaget längs med banan för litet för ett så stor projekt?
- Det kan man säga. För att öka resandet måste vi få ner restiden mellan Linköping och Västervik till ungefär 45 minuter - och trots det så ökar inte antalet resande så mycket att kalkylen går ihop, säger Anna Haapaniemi, chef för strategisk planering på östra banregionen.
Finns det några svagheter i kalkylen?
- Vi kalkylerar enligt vedertagna metoder, men det finns vissa saker som vi inte kan uppskatta, till exempel fördelarna med en regionförstoring. Det är något som politikerna får göra en bedömning av, svarar Haapaniemi.
Hon konstaterar också att behoven av satsningar på järnvägen i Banverkets östra region, som omfattar Mälardalen och Östergötland är stora. Det finns flera projekt som Banverket bedömer som mer angelägna än Tjustbanan som inte fått någon finansiering än.
En snabbare Tjustbana - för och emot
Ska arbetspendling mellan Västervik och Linköping öka måste restiderna minska till ungefär 45 minuter enligt Banverket. Det statliga verket har vägt för- och nackdelar emot varandra.
Emot:
Dyr att bygga. Banverket räknar med en anläggningskostnad på 3,8 miljarder kronor. Dessutom skulle det bli dyrare att driva järnvägstrafiken.
För:
Restiderna skulle minska för dem som pendlar. Miljön är en annan fördel. Utsläppen från tågen blir mindre, och bilismen skulle minska.
Svårbedömda fördelar:
Det finns flera faktorer som kan tala till Tjustbanans fördel, men som Banverket tycker är svåra att prissätta i en kalkyl:
Effekter på näringsliv och arbetsmarknad. Med snabbare förbindelser kan det bli lättare för arbetslösa att hitta jobb inom pendlingsavstånd. I dag finns cirka 20 arbetspendlare mellan Västervik och Linköping. Med utbyggnaden skulle de öka till runt 90, tror Banverket. Ännu större, procentuellt räknat, skulle betydelsen vara för Överum och Gamleby. Bättre tillgänglighet kan också göra Västerviks kommun mer attraktiv för företagsetableringar.
Utnyttjande av samhällsinvesteringar. Flytten från landsbygd till storstad innebär kostnader för samhället. På orter med utflyttning blir samhällsservicen överdimensionerad, medan inflyttningsorter tvingas till stora investeringar för att kunna erbjuda sina invånare service. Med bättre kommunikationer minskar behovet av att flytta till storstadsregionerna. Enligt Banverket är det dock omstritt hur stora vinsterna verkligen blir.
Godstransporter. Tjustbanan kan hjälpa till att skapa rationella godsflöden tvärs genom landet. Ett exempel är de transporter som pågår i dag med skogsråvara från Baltikum till Värmland, via Tjustbanan.
Emot:
Dyr att bygga. Banverket räknar med en anläggningskostnad på 3,8 miljarder kronor. Dessutom skulle det bli dyrare att driva järnvägstrafiken.
För:
Restiderna skulle minska för dem som pendlar. Miljön är en annan fördel. Utsläppen från tågen blir mindre, och bilismen skulle minska.
Svårbedömda fördelar:
Det finns flera faktorer som kan tala till Tjustbanans fördel, men som Banverket tycker är svåra att prissätta i en kalkyl:
Effekter på näringsliv och arbetsmarknad. Med snabbare förbindelser kan det bli lättare för arbetslösa att hitta jobb inom pendlingsavstånd. I dag finns cirka 20 arbetspendlare mellan Västervik och Linköping. Med utbyggnaden skulle de öka till runt 90, tror Banverket. Ännu större, procentuellt räknat, skulle betydelsen vara för Överum och Gamleby. Bättre tillgänglighet kan också göra Västerviks kommun mer attraktiv för företagsetableringar.
Utnyttjande av samhällsinvesteringar. Flytten från landsbygd till storstad innebär kostnader för samhället. På orter med utflyttning blir samhällsservicen överdimensionerad, medan inflyttningsorter tvingas till stora investeringar för att kunna erbjuda sina invånare service. Med bättre kommunikationer minskar behovet av att flytta till storstadsregionerna. Enligt Banverket är det dock omstritt hur stora vinsterna verkligen blir.
Godstransporter. Tjustbanan kan hjälpa till att skapa rationella godsflöden tvärs genom landet. Ett exempel är de transporter som pågår i dag med skogsråvara från Baltikum till Värmland, via Tjustbanan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!