Tjustbanan bortprioriterad
Banverket tvingas skjuta en rad projekt på framtiden när man måste spara. Bland projekten som stryks finns upprustningen av Tjustbanan mellan Linköping och Åtvidaberg.
Utebliven satsning. Banverket tvingas att prioritera bland de planerade projekten. Då skjuts satsningarna på Tjustbanan mellan Västervik och Linköping på framtiden. Foto: Ellen Kindstrand
Foto: Fotograf saknas!
Den tidigare beslutade satsningen på järnvägen mellan Åtvidaberg och Linköping skjuts upp eftersom Banverket måste spara. Banverket får inte kompensation för de kostnadsökningar som väntas de kommande åren. Därför hamnade Tjustbanan i strykklass. Även Stångådalsbanan från Linköping via Vimmerby till Kalmar drabbas eftersom sträckan närmast Linköping är gemensam.
Vilka följderna för Tjustbanan kan bli är svåra att säga i dag, men de båda landstingen betonade vikten av att Vägverket satsar på rälsen för att det ska vara lönt att trafikera banan med moderna tåg. Det finns till och med i deras avtal en klausul om hur man ska göra om man tvingas avveckla trafiken på banan på grund av att banan inte rustas upp.
Det besked som ges av Banverket är at de projekt som skjuts upp ändå ska komma till stånd, men att läggs in i planeringen för 2010 och 2019.
Kalmar län drabbas ytterligare i och med upprustningen av kust-till-kustbanan mellan Kalmar och Göteborg också stryks.
Även Vägverket tvingas strama åt på grund av att man inte kompenseras för kostnadsökningar. Där skjuts insatser på väg E22 vid Söderköping upp. Delar av det projektet är dock datumsatt till 2012-2015.
Hans Öhman, regionchef på Banverket, förklarar hur man prioriterade.
- Vi tvingades framförallt att prioritera redan påbörjade projekt. Efter det så var det bara en mindre summa över - den gick till Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall eftersom vi förväntar oss en stor trafikökning där, i och med de satsningar som görs på Botniabanan.
Framförallt läggs tågpengarna på banorna i de tre storstadsregionerna. Enligt Hans Öhman har man valt investeringar som ska leda till att den nuvarande trafiken ska bli mer punktlig.
Det låter som att ni inte alls har tagit några regionalpolitiska hänsyn?
- Inte alls vet jag inte, men det stämmer att vi koncentrerat oss på trafiktekniska skäl. Vi har valt att göra satsningar för att få det nät vi har idag att fungera bättre istället för att bygga ut nätet.
Både Banverket och Vägverkets prioriteringar som presenterades under måndagen kommer att ligga ute på remiss under en månad. Då har en rad berörda parter möjlighet att komma in med synpunkter på prioriteringarna. Därefter reviderar de statliga myndigheterna sina förslag efter att vägt in synpunkterna de fått in. Den 18 juni ska de definitiva förslagen lämnas över till regeringen för politiskt behandling.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!