Tjustbanan - en möjlighet

Det handlar inte heller bara om arbete, ju snabbare vi når stambanan desto snabbare kommer vi vidare ut i världen och världen kommer fysikt snabbare till oss, skriver i dag Mats Hugosson (C).

Väntan har blivit kortare sedan i mitten av juni och punktligheten för tågen på Tjustbanan har ökat.

Väntan har blivit kortare sedan i mitten av juni och punktligheten för tågen på Tjustbanan har ökat.

Foto: Andreas Smitz

Västervik2009-09-09 00:06
Det finns och har funnits alldeles för många som inte inser vikten av att hela vår kommun ges möjlighet till utveckling, en del hänger sig fast vid det gamla, medan några tror att det räcker med att tätorten Västervik utvecklas, samt några som anser att vår omvärld inte är viktig för oss. Vi kan ju se vad den inställningen har inneburit för vår kommun. Trots att tätorten Västervik har vuxit, vilket i sig är bra, så har kommunen totalt sett från kommunsammanslagningen 1971 fram till nu haft en befolkningsminskning på cirka 6000 invånare vilket motsvarar ungefär 250-270 miljoner kronor i tappat statsbidrag. Jag som Centerpartist accepterar inte denna
utveckling, även att vi tillsammans med övriga
majoriteten har nått en bit på vägen genom att vi stoppat befolkningsminskningen och faktiskt nått en liten ökning, så är en av de viktigare åtgärderna kvar - nämligen snabbare förbindelser med vår omvärld. Tyvärr så äger vi inte den frågan själva utan är beroende av statens prioriteringar. Men med moderna tåg och en upprustad Tjustbana kommer utvecklingen att gynnas. Vi måste givetvis också ha en bättre vägstandard på riksväg 35 då vi under överskådlig tid kommer att vara beroende av bilen.Vilka signaler vill då vi i vår kommun att det ska gå till riksdagen från länet? Ska vi visa upp en enad bild där bland annat Tjustbanan, Stångådalsbanan samt Kust till Kustbanan i dag ingår eller ska vi visa upp en splittrad? Vilken bild tror vi är mest framgångsrik? Det är först nu som vi har varit beslutsmässigt eniga i Regionförbundet. Ska då vi i Västerviks kommun motarbeta det? Nej, vi behöver all hjälp och support vi kan få, motståndare finns det tillräckligt av ändå.Poängen med en upprustad Tjustbana är inte att resandet enbart ska gå till Linköping, även att det är en oerhört viktig faktor att vi får tillgång till ett större arbetsmarknadsområde genom att vi kan nå Linköping runt timman från Västervik och betydligt kortare tid från Gamleby respektive Överum. I
poängen ingår också att våra företag och det offentliga får tillgång till en ökad andel högutbildad arbetskraft från bland annat universitetsstaden Linköping. Detta ökar i sin tur möjligheterna för snabbare etablering/utveckling av fler företag i vår kommun,
precis som i Mälardalen, samt att inpendlarna ser fördelen med vår kommun och förhoppningsvis väljer att flytta hit. Kan sedan Vimmerby/Hultsfred utvecklas med hjälp av bland annat Stångådalsbanan, skapas också bättre förutsättningar för en regionförstoring även västerut via en upprustad riksväg 40. Det handlar om att skapa positiva förutsättningar som i sin tur ger "ringar på vattnet".Vi måste också fortsätta att erbjuda en bra samhällsservice i hela kommunen, i form av skola, omsorg och stötta förutsättningarna till ett rikt fritidsutbud. Allt hänger samman och måste ses i en helhet. Det handlar inte heller bara om arbete, ju snabbare vi når stambanan desto snabbare kommer vi vidare ut i världen och världen kommer fysikt snabbare till oss. Detta är en viktig faktor som många väger in i sitt val av boende i dag. I kombination med vår
unika miljö i form av närhet till skog, odlingslandskap och skärgård, nästan oavsett var i kommunen man väljer att bo, gör det att vi har goda möjligheter att kunna utvecklas. Det gäller bara att vi själva tar till vara på de möjligheterna, för ingen annan kommer att göra det åt oss. Vi står inte och faller med Tjustbanan, men jag är övertygad om att en snabbare infrastruktur som
leder till en regionför-
storing är av stor betydelse för hela vår kommun.
Debatt
Mats Hugosson, Centerpartiet, är 1:e vice ordförande i Västerviks kommunstyrelse.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om