Tjustbanan får inget av Östsam

Regionförbundet Östsam, i Östergötland, tänker inte vara med och betala för en upprustning av Tjustbanan. - Det är Banverkets uppgift, säger Lars Bengtsson (S).

Tjustbanan får klara sig utan pengar från Regionförbundet Östsam. Politikerna i Östsam är helt överens om att det är staten som ska bekosta en upprustning av banan.Foto: Lisa Olaison

Tjustbanan får klara sig utan pengar från Regionförbundet Östsam. Politikerna i Östsam är helt överens om att det är staten som ska bekosta en upprustning av banan.Foto: Lisa Olaison

Foto: Lisa Olaison

Västervik2009-10-01 16:05
Regionförbundet i Kalmar län kommer att anslå 100 miljoner kronor till Tjustbanan (Västervik-Linköping) och Stångådalsbanan (Linköping-Kalmar), och hoppas att Banverket vill göra detsamma. Men, som vi skrev i onsdagens VT, vill Banverket inte lova någonting i den vägen.Även Regionförbundet Östsam, i Östergötland, kommer att bjudas in till den gemensamma arbetsgruppen för banorna.Östsam har inget emot detta, men tänker inte ställa upp med några pengar.- Min bedömning just nu är att det inte kommer att öronmärkas några pengar. Det är huvudspåret. Det är i första hand en statlig angelägenhet att se till så att järnvägsnätet fungerar, säger Jan Owe-Larsson (M), ordförande i Östsam.Samma åsikt har oppositionspolitikern, Lars Bengtsson (S), som är andre vice ordförande i Östsams styrelse.- Vi har en gemensam uppfattning med majoriteten att det är Banverket som ska satsa. Vi har köpt nya tåg, men upprustning av banan måste Banverket ta.Kalmar län satsar ju 100 miljoner.
- Ja, men det är så lite pengar.Så du menar att det är försumbart?
- Ja, jag skulle nästan vilja säga det.Dessutom tycker han inte att det är regionförbunden som ska betala spåren.- Då är min fråga: har Östergötland och Kalmar råd att göra den satsningen? Landstinget uppgift är framför allt att klara sjukvården. Sedan jobbar man med att trafikera. Men när det gäller spåren så är det staten som har det ansvaret, och det ansvaret måste staten ta. Om man ska kunna satsa på spårbunden trafik, måste man också få subventioner från staten. Annars ställs det mot sjukvård.Lars Bengtsson konstaterar att det blir bättre på Tjustbanan med de nya tågen.- Men fortfarande återstår problemen med den dåliga infrastrukturen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om