Regionförbundet i Kalmar län är kritisk till att man inte tar med Tjustbanan och Stångådalsbanan i beräkningen när man planerar framtidens stationsområde i Linköping.
2017 sätts spaden i marken för Ostlänken, en dubbelspårig järnväg mellan Linköping och Järna utanför Södertälje. Där ska tågen kunna gå upp till 320 kilometer i timmen. 2028 ska banan vara redo för trafik, och föra Östergötland närmare Stockholm tidsmässigt.
Ostlänken skulle kunna bli ett lyft för Kalmar län, och Västerviks kommun, men Regionförbundet i Kalmar är oroligt. Anledningen är att när man utreder hur Ostlänken ska dras genom Linköping, så har man än så länge inte tagit med Tjustbanan och Stångådalsbanan i utredningsarbetet.
– Risken är att finns det inte med från början glöms det bort, säger Lars Blomberg, Regionförbundets ordförande (M).
Att dra Ostlänken genom Linköping kommer att bli ett komplicerat projekt, och kräva att stationsområdet i Linköping byggs om. Fyra olika förslag till trafikkorridorer genom staden finns. I samtliga fall skriver Trafikverket i sin utredning att Tjustbanan/Stångådalsbanan – som har en gemensam sträckning genom Linköping – behöver anpassas. Däremot sägs inte något hur banan skulle anslutas till det nya stationsområdet.
I Kalmar län är man mån om att det blir en anslutning som innebär att även Västervik och Kalmar smidigt ansluts till Ostlänken, och till stambanan söderut. – Vår ambition är att skapa en genomgående persontrafik med Stockholm och att det ska ske med eldrivna fordon, säger Lars Blomberg.
Regionförbundet riktar kritik mot Trafikverket, som man menar förutsätter att Tjustbanan och Stångådalsbanan även i framtiden ska trafikeras med dieseldrivna tåg.
Ulf Nilsson, socialdemokratisk ledamot i Regionstyrelsens arbetsutskott, har ett drömscenario för Tjustbanan och Stångådalsbanan.
– Till 2028 vill jag att det finns en koppling till Ostlänken och södra stambanan och att banorna är upprustade. Då kan vi också satsa på tätare trafik med avgångar varje timme.
Är ni oroliga för att utredningsarbetet med Ostlänken plötsligt ska konstatera att det blir svårt att ansluta Tjustbanan?
– Risken är att man plötsligt konstaterar att pengarna är slut, och att Tjustbanan och Stångådalsbanan får gå fram till kanske Tannefors, och därifrån blir det buss till Linköpings central.
Han påminner om att Kalmar län skjutit till 100 miljoner kronor till investeringar i Tjustbanan och Stångådalsbanan närmast Linköping.
– Vi har gjort det som inget annat län har gjort. Investerat i ett annat län, då vill vi att det ger resultat.
Ulrik Alvarsson
2017 sätts spaden i marken för Ostlänken, en dubbelspårig järnväg mellan Linköping och Järna utanför Södertälje. Där ska tågen kunna gå upp till 320 kilometer i timmen. 2028 ska banan vara redo för trafik, och föra Östergötland närmare Stockholm tidsmässigt.
Ostlänken skulle kunna bli ett lyft för Kalmar län, och Västerviks kommun, men Regionförbundet i Kalmar är oroligt. Anledningen är att när man utreder hur Ostlänken ska dras genom Linköping, så har man än så länge inte tagit med Tjustbanan och Stångådalsbanan i utredningsarbetet.
– Risken är att finns det inte med från början glöms det bort, säger Lars Blomberg, Regionförbundets ordförande (M).
Att dra Ostlänken genom Linköping kommer att bli ett komplicerat projekt, och kräva att stationsområdet i Linköping byggs om. Fyra olika förslag till trafikkorridorer genom staden finns. I samtliga fall skriver Trafikverket i sin utredning att Tjustbanan/Stångådalsbanan – som har en gemensam sträckning genom Linköping – behöver anpassas. Däremot sägs inte något hur banan skulle anslutas till det nya stationsområdet.
I Kalmar län är man mån om att det blir en anslutning som innebär att även Västervik och Kalmar smidigt ansluts till Ostlänken, och till stambanan söderut.
– Vår ambition är att skapa en genomgående persontrafik med Stockholm och att det ska ske med eldrivna fordon, säger Lars Blomberg.Regionförbundet riktar kritik mot Trafikverket, som man menar förutsätter att Tjustbanan och Stångådalsbanan även i framtiden ska trafikeras med dieseldrivna tåg.
Ulf Nilsson, socialdemokratisk ledamot i Regionstyrelsens arbetsutskott, har ett drömscenario för Tjustbanan och Stångådalsbanan.
– Till 2028 vill jag att det finns en koppling till Ostlänken och södra stambanan och att banorna är upprustade. Då kan vi också satsa på tätare trafik med avgångar varje timme.
Är ni oroliga för att utredningsarbetet med Ostlänken plötsligt ska konstatera att det blir svårt att ansluta Tjustbanan?
– Risken är att man plötsligt konstaterar att pengarna är slut, och att Tjustbanan och Stångådalsbanan får gå fram till kanske Tannefors, och därifrån blir det buss till Linköpings central.
Han påminner om att Kalmar län skjutit till 100 miljoner kronor till investeringar i Tjustbanan och Stångådalsbanan närmast Linköping.
– Vi har gjort det som inget annat län har gjort. Investerat i ett annat län, då vill vi att det ger resultat.