Tjustbanan kan dras utanför Ukna

Ska Uknadalen bli utan järnväg i framtiden? Vid torsdagens kommunfullmäktige framkom att man funderar på att dra järnvägen väster om bergen.

Conny Jansson

Conny Jansson

Foto:

Västervik2005-10-28 00:25
Vilket är viktigast för Västervik - att bygga ut järnvägen till Linköping, eller vägen? Det ena behöver inte utesluta det andra. När kommunchefen Conny Jansson redovisade läget dels för väg 35 mellan Västervik-Linköping, dels Tjustbanan som går mellan samma orter, framkom att det skulle finnas pengar att spara om Banverket och Vägverket kunde samordna sina insatser genom att väg och järnväg fick en gemensam sträckning.

Det skulle betyda en ny sträckning av Tjustbanan mellan Överum och Åtvidaberg. Istället för att gå genom Uknadalen skulle den löpa parallellt med väg 35. Ett skäl till att byta sträckning är att marken i Uknadalen inte lämpar sig för de tunga godstransporter som framtidens järnväg bör dimensioneras för.
Om godstrafiken från hamnen i Västervik till pappersbruk i Värmland ska fortsätta behöver banan samma bärkraft som stambanan.

Det finns ett stort "aber" - pengar. Av Conny Jansson redovisning framkom att den redan beslutade utbyggnaden mellan Linköping och Åtvidaberg stött på problem. Den kommer att bli betydligt dyrare än man beräknat.
Svaret på en fråga från Odensviborna om vägförbindelsen till Linköping gav inte så mycket hopp. Några pengar till väg 35 finns inte i Vägverkets budget. Det Vägverket gått med på är små förbättringar som kan inrymmas i deras underhållsbudget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om