"Tjustbanan måste elektrifieras"
En snabbare restid mellan Västervik och Linköping har diskuterats hur länge som helst. En upprustning av Tjustbanan är nödvändig.
- Misstagen från 1964 får inte göras om, säger Herbert Paalberg.
Misstaget då var att när trafiken med smalspår lades ned och breddningen av banan skedde så ägde den rum stort sett på den gamla linjesträckningen.
- Vi åker i dag alltså på 1879 års infrastruktur med åtföljande kurvor och backar. Smalspåret byggdes för en högsta hastighet på 60 kilometer i timmen. För att få ner restiden måste ordentliga resurser sättas in, säger Herbert Paalberg.
För att komma ner till en restid på kanske under timmen till Linköping fordras enligt föreningen Tjusttåget 2000 en total linjeomläggning på stora delar av banan och arvet från smalspårstiden måste skakas bort. Föreningen har medverkat vid de samrådsmöten som Banverket haft med berörda intressenter.
Föreningen tror heller inte så mycket på att driften på banan skall drivas med biogas.
- Det kommer aldrig att leda till en kortare restid. Vad som behövs är en elektrifiering av banan. Först då kommer restiden att kunna kortas.
Som ett kuriosum nämnder föreningen att vid en betraktelse av den svenska kusten från Luleå i norr, runt Skåne i söder och upp till Strömstad i väster så har år 2007 när Blekinge kustbanan elektrifierats alla kuststäder med persontrafik på järnväg elektrisk drift utom Västervik.
- När vi nu har chansen till en satsning på Tjustbanan så skall det göras en riktig investering. Vi måste våga stå på oss. Invånarna på östsidan av landet och framför allt i Kalmar län har tillräckligt länge fått stå i kommunikationsmörkret, skriver föreningen till kommunchef Conny Jansson.
- Låt ljuset komma till norra Kalmar län, ge oss en elektrifierad modern Tjustbana.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!