Tjustbanan stängs ett år – för att bli punktligare och säkrare

Projektet är redan igång. Tjustbanan ska få ett nytt och modernt signalsystem som ska vara på plats i december 2028.
Konsekvensen: Tågtrafiken Västervik-Linköping kommer att vara avstängd under ett helt år, från december 2027 till december 2028. 

Erika Ahlman är projektledare för teknikbytet på Tjustbanan.

Erika Ahlman är projektledare för teknikbytet på Tjustbanan.

Foto: Privat

Västervik2025-06-26 15:30

Då kommer nämligen det nya digitala ERTMS-systemet att installeras. 

Det ska ersätta nuvarande System R, radioblockeringssystemet från 1990-talet.

– Det är uttjänt och bygger på en gammal teknik, samt använder det gamla driftradiosystemet med frekvenser på dispens från Post- och Telestyrelsen. Det kräver att loken är specialutrustade och när något händer tar det lång tid att få fatt i reservdelar, förklarar Erika Ahlman, projektledare vid Trafikverket.

Upprustningen ingår i Trafikverkets infrastrukturplan på sammanlagt cirka 800 miljarder kronor.

I projektet rustas den del av Stångådalsbanan som idag har system R och Tjustbanan upp, med start hösten 2026. Första etappen är Linköping till Rimforsa. Därefter de återstående nio milen från Bjärka Säby till Västervik.

Tjustbanan får en viktig upprustning.
Tjustbanan får en viktig upprustning.

Totalt ska 70 teknikhus att byggas utmed de båda banorna och fem kommunikationsmaster ska resas, med en höjd på 18-36 meter. 

– Av dem blir två tredjedelar av husen vid Tjustbanan och tre av masterna, berättar Erika Ahlman.

Teknikskiftet innebär att Trafikverket behöver köpa in en del mark intill Tjustbanan och Stångådalsbanan.

Teknikbyggnaderna är cirka 2x3 meter stora, men kräver ungefär 50–100 kvadratmeter per byggnad plus mark att bygga väg på.

– Ett stort antal markägare är berörda. Ett första informationsbrev har gått ut till samtliga fastighetsägare längs med projektets sträckning berättar Erika Ahlman.

Trafikverket kommer att handla upp en entreprenör under hösten.
Trafikverket kommer att handla upp en entreprenör under hösten.

Som projektledare vid Trafikverket betraktar hon det här som ett mellanstort projekt. Malmbanan i Norrbotten fick nyligen det nya systemet, men ännu inte de högtrafikerade stambanorna. Tjustbanan blir ett av de tidigaste i Sverige.

Varför måste Tjustbanan stängas ned under ett helt år?

– Vi börjar med Stångådalsbanan. När System R kopplas ur där kan det inte köras vidare på Tjustbanan. Därför måste det nya systemet vara på plats när Tjustbanan kan återöppnas, svarar Erika Ahlman.

Kommer resan att gå snabbare med nya systemet?

– I mitt uppdrag ingår inte att höja hastigheten. Punktlighet och säkerhet kommer att förbättras. 

Under hösten ska en entreprenör upphandlas och under senhösten 2027 räknar man med att sätta spaden i backen vid Tjustbanan.

Budgeten för projektet är cirka 750 miljoner kronor. Hittills håller tidsplanen.

Så småningom kommer ett projektkontor att finnas närmare Tjustbanan.

Kalmar Länstrafik har investerat i nya tåg som kommer att trafikera Stångådals- och Tjustbanan. De ska levereras under 2027.

Kommunalrådet Harald Hjalmarsson (M) anser att det nya systemet är en förutsättning för fortsatt drift. Arkivbild.
Kommunalrådet Harald Hjalmarsson (M) anser att det nya systemet är en förutsättning för fortsatt drift. Arkivbild.

För kommunalrådet Harald Hjalmarsson (M) är Tjustbanan en av hjärtefrågorna för kommunens tillväxt. Den här tekniska uppgraderingen kommenterar han så här:

– Det är en förutsättning för fortsatt trafik på banan. Det nuvarande systemet är ett system som byggdes i början av 90-talet som ett testsystem och är det enda i landet med teknik som nu är uttjänt. Utbytet är också en förutsättning för att kunna köra med nya moderna tåg liksom för att möjliggöra godstrafik, kommenterar Harald Hjalmarsson när det ges ett uppehåll vid Almedalen i Visby.

Hur och var angöringen till Linköping blir när Ostlänken är på plats återstår att se.

Karta: Resecentrum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!