Tjustbanan står mot E22

Kortare restid med Tjustbanan och Stångådalsbanan, eller en smidigare genomfart genom Mönsterås? Det valet måste länets politiker göra under de närmaste veckorna.

Västervik2011-02-02 00:00

Under 2011 ska arbetet med att bygga om Tjustbanan från Bjärka-Säby fram till Linköping påbörjas. Det är för övrigt den del av sträckan som är gemensam med Stångådalsbanan mellan Kalmar/Vimmerby och Linköping.

När arbetet är klart kommer restiden från Västervik att kortas med tio minuter ner till en och en halv timme.

Kostnaden för projektet är 200 miljoner kronor. Hälften skulle tas av Regionförbundets anslag för infrastruktur och hälften skulle Trafikverket stå för.

Men det har dykt upp ett problem...

Regler i hur anslagen används gör att det inte finns pengar till projektet inom de närmaste åren om inte länet prioriterar om bland sina infrastrukturprojekt.

Det betyder att andra projekt kommer att skjutas fram i tiden. Det kan bädda för rivalitet mellan länets kommuner. I farozonen finns ett vägbygge på Öland, och kanske det som kan vålla mest debatt: en ombyggnad av E22 genom Mönsterås.

Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson tror ändå att det blir Tjustbanan och Stångådalsbanan som prioriteras.

- Anledningen är att de 100 miljoner som Trafikverket skjuter till kanske fryser inne om vi väntar för länge.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om