"Trafiken ska motsvara de bidrag vi betalar ut"
Rikstrafiken betalar 21 miljoner kronor per år för tågtrafik på sträckorna Linköping-Västervik och Linköping-Kalmar. Rikstrafiken kräver att tågtrafiken motsvarar de statsbidrag de betalar ut. Det gör den definitivt inte i dag, visar en verksamhetsrevision Rikstrafiken låtit göra.
Rikstrafiken betalar 21 miljoner kronor per år i statsbidrag för tågtrafik på Tjustbanan och Stångådalsbanan. Nu kräver man att det verkligen körs tåg för dessa pengar. Arkivbild: Ellen Kindstrand
Foto: Ellen Kindstrand
Så fungerar tågtrafiken
Statliga Rikstrafiken har mellan juni 2008 och juni 2014, ett samverkansavtal med de båda trafikhuvudmännen Kalmar Länstrafik AB AB (KLT) och Östgötatrafiken (ÖGT). Trafikavtalet avser tågtrafik på sträckorna Linköping - Västervik (Tjustbanan) och Linköping - Kalmar (Stångådalsbanan). Rikstrafiken skjuter till 21 miljoner kronor per år i bidrag.KLT och ÖGT har sin tur ett trafikavtal med företaget Veolia, som ska köra tågen. Tågoperatören Veolia har slutligen ett fordonsunderhållsavtal med företaget Euromaint (EM).Framför allt mellan ÖGT och Euromaint har det skurit sig rejält. ÖGT klagar på tågunderhållet och EM har begärt att deras motpart på Östgötatrafiken byts ut. Det har varit ideliga trätor om skadestånd och viten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!