Trafiken stoppas helt på Tjustbanan

Beslutet är taget. All tågtrafik på Tjustbanan upphör. Fram tills de nya tågen kommer i vår blir det uteslutande buss för resenärerna mellan Västervik och Linköping. - Tågtrafiken kan inte se ut så som den gör i dagsläget. Vi måste ställa in tågen för att kraftsamla inför framtiden, säger KLT:s vd, Karl-Johan Bodell.

Inställt. Inställt. Inställt. Inställt. Det blir buss resten av vintern om man vill åka på Tjustbanan. Foto:Karin Hertz

Inställt. Inställt. Inställt. Inställt. Det blir buss resten av vintern om man vill åka på Tjustbanan. Foto:Karin Hertz

Foto: Karin Hertz

Västervik2010-01-12 00:00
Efter över ett års tid med struliga tåg på Tjustbanan mellan Västervik och Linköping har Kalmar Länstrafik KLT, Östgötatrafik och Veolia Transport beslutat att ställa in alla tåg.De så kallade Y2-tågen, som egentligen skulle ha gått på Tjustbanan nu, flyttas till Stångådalsbanan som förstärkningståg och all tågtrafik på Tjustbanan ersätts med buss fram tills våren 2009. Då kommer de nya tågen som de kommunala kollektivtrafikbolagen har köpt in från Tyskland. - Det här är den bästa lösningen. Det är en kraftsamling för att lösa tågproblemen på Tjustbanan. Som det ser ut nu finns det ingen kontinuitet för resenärerna, säger KLT:s vd, Karl-Johan Bodell.Inga tåg alltså. Bara buss. Fram tills andra kvartalet i år. Då ska de nya Itino-tågen bolagen köpt in för 40 miljoner kronor styck levereras. Det blir fyra tåg som tillsammans kör åtta turer, fram och tillbaka, varje dag. Under de senaste veckorna har tågtrafiken på båda banorna varit hårt utsatta för problem med många inställda tåg. Under jul- och nyårshelgen var mer än var tredje tåg inställt på Stångådalsbanan och endast var sjätte tåg gick på Tjustbanan, Anledningarna till detta har i huvudsak varit fordonsbrist och fordonsfel. - Resenärerna behöver en tågtrafik som de kan lita på, och det kan resenärerna göra med den tågtrafik som komma skall. Vårt beslut om att dra in all tågtrafik fram tills våren handlar inte om att nedrusta tågtrafiken, tvärtom så ska den upprustas men vi behöver några veckor till kraftsamling, fortsätter Bodell. De nya tågen har köpts in tillsammans av de KLT och Östgötatrafik. Veolia Tranport kommer även i framtiden hålla i själva underhållen av tågen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om