Så kan man sammanfatta vad byborna i Hummelstad tycker om Trafikverkets plan att bygga en helt ny bro där den gamla finns i dag på stora vägen genom samhället, eller gamla Vimmerbyvägen som den oftast benämns
På torsdagskvällen hade Trafikverket ordnat en informationsträff i fritidsgården och ett 20-tal personer ville veta mer och lämna synpunkter. Som väntat blev det mest diskussion kring avstängningen av trafik under den sex-sju månader långa byggtiden. Enligt planen ska trafiken ledas om över Skaftekulla och Hallingeberg, vilket för många betyder en omväg på 1,5 mil på vägar som nog i vissa delar inte borde betraktas som normala. Kurvigt, backigt och smalt. Med den tunga trafiken kommer det att bli stora problem, det var alla överens om.
I stället var det många i Hummelstad som förespråkade en pontonbro intill den nuvarande bron. En provisorisk lösning som i alla fall skulle underlätta för den lättare trafiken. Problemet kvarstår för den tunga trafiken med en sådan lösning.
Avstängningen av trafiken kommer att leda till problem bland annat för en jordbrukare, som har mark på bägge sidor om bron. Skolskjutsarna blir ett annat problem. Pelle Hallen, som är entreprenör för skolskjutsarna, fanns med på mötet och han hade räknat ut att det blir 15 transporter per dag som drabbas av förseningar med ungefär 30 minuter. Den längre körsträckan gör att det blir en merkostnad på 3 000 kronor per dag för kommunen.
Andra mötesdeltagare varnade för att säkerheten drabbas. Ambulanser och brandbilar som får betydligt längre utryckningstider. Bosse Johnsson i Kälkestad uttryckte nog vad många kände:
- Vi är jätteglada för bron, den är bra för bygden. Visst kommer det att bli knöligt för många, men det är under en begränsad tid. Det måste gå att hitta provisoriska lösningar som vi kan acceptera under byggtiden.
Ett förslag är att en pontonbro byggs över kanalen norrut och att trafiken leds in på den lilla samfällighetsväg som finns längs kanalen. Men den skulle inte klara tung trafik. Och frågan är om Trafikverket kan ta ansvar för trafiken om den leds om dit. Det skulle kräva en hel del kostnadskrävande åtgärder.
En gångbro kommer under alla omständigheter att finnas tillgänglig under byggtiden. Representanterna för Trafikverket sa sig vara beredda att undersöka möjligheterna för en provisorisk bro och titta på de övriga förslag som kom från Hummelstad den här kvällen.