Transporter i skärgården hotas

Det är inte lönsamt att köra tunga båttransporter i skärgården. Trots att skärgården är beroende av transporterna är verksamheternas framtid hotad. Problemet ska kartläggas i en ny stor skärgårdsutredning.

Den enda pråmen som kör transporter i länets skärgårdar drivs av Paul Hultberg genom Smågö Service AB i Västervik.  Arkivbild: Hans Brandin

Den enda pråmen som kör transporter i länets skärgårdar drivs av Paul Hultberg genom Smågö Service AB i Västervik. Arkivbild: Hans Brandin

Foto: Hans Brandin

Västervik2009-12-10 16:48
Under de senaste åren har det funnits två företag som kört tunga transporter till och från skärgården. Transporterna är ett viktigt nav för att få skärgårdshjulet att snurra. Båtarna kör ut betesdjur, industrimaskiner och byggmaterial samt tömmer avloppsledningar. Många är beroende av transporterna. Snart finns det dessutom bara ett företag kvar som kör de stora pråmtransporterna. Sedan det statliga stödet till att rusta upp båtarna togs bort för massor med år sedan är det inte längre lönsamt. I onsdags kväll hade Smålandskustens skärgårdsförening kallat till möte om saken. Där avslöjades att föreningen tillsammans med kommunerna Västervik och Oskarshamn samt regionförbundet och länsstyrelsen beslutat att inleda en stor skärgårdsutredning. En person ska rekryteras till uppdraget som kommer innehålla både statistisk kartläggning samt mängder med intervjuer med berörda personer. Syftet är i enkla drag att se hur andra gjort för att lösa problemet med de icke lönsamma transporterna. Pråmarna som kör i skärgården måste vara kvar, säger föreningens ordförande, Jerry Engström. - Vi måste få deras verksamheter lönsamma. Det vore katastrof om transporterna försvann, många verksamheter i skärgården står och faller med att pråmarna finns, säger han.Den enda pråmen som kör transporter i länets skärgårdar drivs av Paul Hultberg genom Smågö Service AB i Västervik. Det är tydligt, säger han, att verksamheten inte längre är lönsam. - Att jag är ensam kvar säger väl det mesta. Hade det varit lönsamt hade vi varit flera. Själv har jag flera andra verksamheter i ryggen som gör att jag fortfarande kan syssla med transporterna. Västervik har alldeles för låga taxor för servicen, vilket har varit ett problem för de som kör transporterna, menar Hultberg. Tidigare satte kommunen taxorna. Nu är det upp till den enskilde företagaren att sätta sina priser. - Men mina kunder i skärgården kan inte betala så värst höga priser, vi måste hålla priset på en godtagbar nivå. Däremot eftersträvar vi att få tillbaka det statliga stödet. Där ligger problemet. Det går inte att stå för alla reparationer från egen ficka, bytet av en kran kan hamna på 600 000 kronor.Skärgårdsutredningen påbörjas strax efter årskiftet och ska vara klar i april 2010.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om