"Transporterna är livsviktiga" Endast en godspråm längs hela länskusten

Effekterna av att det endast finns en godspråm i hela skärgården börjar visa sig. I mellersta skärgården har byggen helt stannat av i väntan på godstransporter. - Utvecklingen i skärgården är helt beroende av det här fungerar, säger Bengt Almqvist på Skärgårdarnas riksförbund.

Paul "Palle" Hultberg är ensam om att köra godspråmar i skärgården. Foto:Ellen Nielsen-Kindstrand

Paul "Palle" Hultberg är ensam om att köra godspråmar i skärgården. Foto:Ellen Nielsen-Kindstrand

Foto: Ellen Nielsen-Kindstrand

Västervik2010-08-13 00:00
Skärgården utvecklas i en rasande takt och behovet av godstransporter är stort. Problemet är bara att ingen vill köra pråmarna. Det är inte lönsamt. I dagsläget finns endast en pråm i längs hela länskusten. Tidigare fanns två, men den ena blev tvungen att lägga ner sin verksamhet förra året. Sedan dess har näringsverksamheter och byggen i skärgården känt av effekterna. Ett exempel är anläggningen för fiskförädling i Misterhults skärgård. Den står helt stilla på grund av att det inte finns tillräckligt med transporter. Den enda pråmen som finns kvar drivs av Paul Hultberg från Smågö Service AB. Han säger att det största problemet är investeringsstödet. Det var bristen på stöd som skrämde bort den andra pråmägaren. - Det är nästintill omöjligt att få investeringsstöd. Om något går sönder, en kran till exempel, så måste man stå för hela kostnaden själv. Det kan handla om 600 000 kronor, säger Paul Hultberg. Just nu arbetar Bengt Almqvist från Skärgårdarnas riksförbund med en stor utredning som kartlägger behovet av godstransporter i skärgårdarna i Tjust och Misterhult. - Lantbrukssektorerna och näringslivet i skärgårdarna skulle stanna i utvecklingen om transporterna försvinner, behovet är stort och lär bli ännu större i framtiden, säger Almqvist. Det måste till en förändring vad gäller just investeringsstöden, menar Almqvist. Handläggningen tar för lång tid och det måste bli enklare rutiner. - Rent generellt vet myndigheterna, som betalar ut stöden, ingenting om att skärgårdsutvecklingen hänger ihop med godstransporter. De vill bara att allt ska fungera. Den här utredningen kommer förhoppningsvis göra så att myndigheterna får upp ögonen för problemet. Utredningen ska i sin helhet vara klar i slutet av sommaren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om