Trist motor i ett nummer större Corsa
I takt med att de stora bilarna får allt kompaktare format har de små bilarna en tendens att växa. Det gäller också nya Opel Corsa som nu bara har en futtig millimeter kvar till fyrametersstrecket.
Bättre kvalitet. Nya Opel Corsa har växt både i fråga om kvalitet, säkerhet och format. Men motorerna är samma gamla trista maskiner som i föregångaren. Foto: Rolf Gildenlöw
Foto:
Tre motorer är aktuella till en början och inte helt oväntat är dieselmotorn det mest potenta alternativet. I vår provbil sitter dock den klenaste motorn på 1,2 liter och 80 hk. Det är den version den svenske importören tror ska sälja bäst.
Den är inte bara ruskigt klen utan också tråkig till karaktären. Men den något större 1,4-litersmotorn ger inte så värst mycket mer så man kan lika gärna välja snikmaskinen. Och när man väl hittar motorns rätta tonläge och den rätta växlingstekniken så överraskas man av att det faktiskt svänger om nya Corsa.
80 hästar kan i och för sig vara helt tillräckligt i en så här liten bil men problemet är att hästarna som är inhysta i den här maskinen är så bedrövligt arbetsovilliga. Som om man skulle behöva dänga växelspaken i ändan på dem för att det ska hända något.
Fjäderben fram och torsionsaxel bak är ju inget som i sig imponerar, men bitarna är väl samtrimmade och köregenskaperna följaktligen riktigt bra. Och om man nu köper en småbil med fjuttig motor främst för att få ett bränslesnålt och säkert (5 stjärnor i EuroNCAP) transportmedel, så kan man i stället unna sig en massa andra godsaker som förgyller färden och som vi vanligen förknippar med exklusivare bilar. Till exempel elektroniskt styrd växellåda, GPS-navigator, eluppvärmd ratt, kurvbelysning, parkeringssensorer, punkteringssäkra däck, trådlös telefonförbindelse, med mera.
Däremot är all säkerhetsutrustning standard, inklusive det senaste och mest effektiva antisladdsystemet ESP.
Opel Corsa 1,2
Pris: 122 200 kronor
Motor: 4-cylindrig tvärställd radmotor med bränsleinsprutning, 1 229 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekt 80 hk (59 kW) vid 5 600 varv/min, vridmoment 110 Nm vid 4 000 varv/min.
Bränsleförbrukning: 6,1 l/100 km
Miljöklass: Euro4 (CO2 146 g/km)
Chassi: Framhjulsdriven, framvagn med fjäderben och skruvfjädring, torsionsaxel bak med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med elservo, skivbromsar fram och trummor bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 400, bredd 174, höjd 149, axelavstånd 251 cm. Tjänstevikt 1 145 kg. Maxlast 445 kg. Bagagevolym 285-700 liter. Släpvagnsvikt 850 kg.
Motor: 4-cylindrig tvärställd radmotor med bränsleinsprutning, 1 229 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekt 80 hk (59 kW) vid 5 600 varv/min, vridmoment 110 Nm vid 4 000 varv/min.
Bränsleförbrukning: 6,1 l/100 km
Miljöklass: Euro4 (CO2 146 g/km)
Chassi: Framhjulsdriven, framvagn med fjäderben och skruvfjädring, torsionsaxel bak med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med elservo, skivbromsar fram och trummor bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 400, bredd 174, höjd 149, axelavstånd 251 cm. Tjänstevikt 1 145 kg. Maxlast 445 kg. Bagagevolym 285-700 liter. Släpvagnsvikt 850 kg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!