Tror på framtid för stadskärnorna

Stadskärnorna är inte några förlorare i kampen kunderna.Det var budskapet som Henrik Olsson, centrumledare i Kungsbacka, förde fram till ett 20-tal handlare i Västervik på torsdagsmorgonen.

Västervik framåt anordnade morgonmöte om marknadsföring.

Västervik framåt anordnade morgonmöte om marknadsföring.

Foto: Anders Steiner

Västervik2012-09-13 13:00

Han lyfter upp dagens Västerviks-Tidningen, där en insändare förkunnar "Hur man effektivt dödar centrumhandeln".

- Det här är typiskt. Det är den bilden som folk får av centrumhandeln; att det är synd om oss. Det värsta vi kan göra är att falla in i den bilden och börja beklaga oss för kunderna.

Olsson konstaterar visserligen att en stor del av handeln under de senaste åren har gått till externa köpcentra och nätet, men att stadskärnorna ändå har värden som ingen kan konkurrera med.

- Vem vill ta ett glas vin och äta tapas ute vid stormarknaderna?

När handeln förändras, tror han att stadskärnorna kan stå starka, om man anpassar sig.

Han tar exempel på handlare som hittat flera ben att stå på: fiskhandlaren som öppnade en liten fiskbar i lokalen, och slog sig på cateringverksamhet. Centrumbutiken blev ett sätt att marknadsföra annan verksamhet.

I MORGONDAGENS VT: "TRE VIKTIGA EGENSKAPER FÖR EN FRAMGÅNGSRIK BUTIK"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om