Trötthet ligger bakom tre av tio trafikolyckor

Egentligen är det lika farligt som rattfylleri. En undersökning gjord av Länsförsäkringar visar att åtta av tio har kört bil trots kraftig trötthet. 30 procent av samtliga trafikolyckor tros orsakas av trötta bilförare som brister i uppmärksamhet eller rent av somnar.

Ulf Karlsson från Vadstena har mycket last i bilen på semestern. Han är dock ytterst noga med att i takboxen bara lasta lätta, mjuka föremål för att inte bilens tyngdpunkt ska hamna farligt högt upp.Foto: Karin Hertz

Ulf Karlsson från Vadstena har mycket last i bilen på semestern. Han är dock ytterst noga med att i takboxen bara lasta lätta, mjuka föremål för att inte bilens tyngdpunkt ska hamna farligt högt upp.Foto: Karin Hertz

Foto: Karin Hertz

Västervik2009-07-21 00:06
Nu är det semestertid och extra många människor rör sig på vägarna. En del kör långt och många väljer att köra på natten. Inte alla är jätterutinerade.Vid singelolyckor på efternatten och de tidiga morgontimmarna heter det ofta att föraren sladdat av vägen sedan han/hon "väjt för ett rådjur" medan i själva verket kortvarig sömn var orsaken. Ibland finns inte minsta väjnings- eller bromsspår på vägbanan.Det är inte bara att vara utsövd semestertrafikanter och andra bör tänka på. Lika viktigt är att se över bilen och dess utrustning noga innan resan. Bromsar, belysning och däck hör till det som måste kollas.Ett plötsligt skyfall kan förvandla bilens slitna framdäck till vattenskidor.- Vid ett kraftigt regn ute på vägarna går jag alltid ned rejält i fart för att ej riskera förlora styrförmågan och få vattenplaning. Är skyfallet riktigt våldsamt stannar jag helt vid vägkanten, säger Johnny Fredriksson från Tidaholm som just nu är i Västervik på bilsemester med familjen.Johnny tar aldrig några risker med trötthet.- Finns minsta risk för att somna vid ratten stannar jag alltid till och sover en stund. Lasta rätt är också viktigt. På semestern plockas ofta takboxen fram eftersom mycket måste med. I boxen får absolut inga tunga förmål läggas. Då hamnar bilens tyngdpunkt farligt högt upp, samtidigt som hela takboxen förvandlas till en livsfarlig projektil vid en olycka.- Takboxen, inklusive last, får väga max 100 kilo, säger norske bilturisten Stian Arntsen på Lysingsbadet som är noga med vad han lägger i boxen.- Där lägger man bara mjuka och lätta saker såsom sovsäckar, kuddar, täcken/filar och luftmadrasser, säger Stians husvagnsgranne Ulf Karlsson från Vadstena.Det är farten som dödar. Det är stor skillnad på att krocka i 90 jämfört med 110. Många olyckor inträffar sedan bilister struntat i fartgränser och kanske också kört om på livsfarliga platser utan sikt.Enligt trafikforskare på VTI, statens väg- och transportforskningsinstitut, håller många bilister på tok för korta avstånd till framförande bil. Vid en plötslig inbromsning är en kollision, eller i värsta fall en omfattande seriekrock, ett faktum.VTI:s experter avråder från att sms:a eller programmera sin gps under körning. Lika olämpligt är att fika medan man kör, liksom att låta passagerare titta på dvd-film i framsätet nära föraren som då omedvetet kikar lite på filmen.Om man tänker på något helt annat blir kvaliteten på bilkörningen snabbt sämre. Undvik därför mobilsamtal, åtminstone långa och mera tankekrävande sådana.
Tips inför resan
Från bland annat VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, kommer följande tips för säkrare bilresa:Undvik helst körning nattetid och planera resan väl i förväg.Gäspningar och koncentrationssvårigheter är viktiga trötthetstecken. Då börjar det bli farligt och man bör stanna till.Ta täta pauser, drick kaffe och rör på dig. Om detta inte hjälper måste du stanna och sova en stund.Trötthet och alkohol är lika farligt vid bilkörning och straffas enligt samma lag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om