Ett pålitligt vårtecken är Sjöfartsverkets årliga våröversyn av farledssystemet. I år gick startskottet vecka 12 då farledsbåten Arkö 833 påbörjade sitt farledsarbete utanför Oskarshamn.
- Ja, vi satte igång redan i förra veckan och så snart isen släppt sitt grepp följer Arkö 833 iskanten även norrut upp mot Västervik, säger Ulf Smith, driftschef för området Södra Ostkusten inom Sjöfartsverket. Området omfattar kuststräckan mellan Västervik i norr och Simrishamn i söder.
I dryga slängar är det cirka tusen "sjösäkerhetsanordningar", framför allt prickar och bojar, som Arkö 833 ska se över och kontrollera den exakta positionen på.
Den hårda och långa vintern som varit har medfört att många bojar och prickar har skadats, försvunnit eller flyttats från sina ordinarie positioner. Färgen kan också ha skavts av helt av isnötning.
De prickar och bojar som försvunnit måste snarast ersättas och positionerna ska kontrolleras på det som finns kvar. Skadat material byts ut och statusen på förankringar ses över.
Årets vinter har varit besvärlig för farledsmarkeringarna, med en stor istillväxt. Problemet är framförallt när isen förflyttar sig med vinden och tar med sig eller klipper av farledsutmärkningen.
- Det är viktigt att sjöfarare som är tidigt ute i vår är medvetna om att det kan vara extra mycket sjösäkerhetsanordningar som kan ha flyttats och skadats av isen,, säger Ulf Smith.