Försäljningen av laddbilar ökade kraftigt i Sverige 2021, men kurvan rätades ut under första kvartalet av 2022. Enligt statistik från SCB går utvecklingen i Västervik i linje med den nationella, om än något sämre.
Trots att Mikael Johansson och hans kollegor på Engströms bil i Västervik inte instämmer med den sammanslagna statistiken, så bekräftar han att det varit förhållandevis få nybilsregistreringar.
Ett faktum som också bekräftas på måndagsmorgonen av Mobility Sweden, som sänker sin prognos över nybilsregistreringar under 2022.
Just gällande andelen laddbara är kurvan stigande, i Västervik.
– Hos oss var 11 av 29 nyregistrerade bilar laddbara, vilket motsvarar 37,9 procent. Det är bättre än tidigare år, säger Mikael Johansson, försäljningschef på Engströms bil i Västervik.
– Man bör tänka på att andra halvan av 2021 och första kvartalet har tampats av komponentbrist, följderna efter pandemin och kriget, vilket självklart påverkar, säger han.
Elektroniska komponenter skickas inte sällan från Asien, och i Ukraina finns flera fabriker som tillverkar värdefulla delar. De världsomvälvande händelserna som inträffat senaste åren har därmed slagit hårt mot biltillverkare både i och utanför Sverige.
– När vi inte kan leverera nya bilar på grund av längre leveranstider får vi inte in några begagnade bilar som inbyten. Det leder till brist på begagnatmarknaden och i nästa steg ökar därför priset på begagnade bilar, vilket är mycket ovanligt, säger Mikael Johansson.
Han fortsätter;
– Så oviss som bilbranschen är just nu har den nog aldrig varit tidigare. Vi och våra kollegor i branschen gör allt i vår makt för att kunderna inte ska behöva vänta längre än nödvändigt på sina nya bilar.
Även på Toyota Center i Västervik märks pandemin, kriget och främst komponentbristen av, men ännu har de god orderstock.
– Att det är färre nyregistrerade bilar beror till stor del på halvledarbrist. Efterfrågan finns och försäljningen är god, men leveranstiderna kan göra att det tar tid innan det syns i statistiken, säger Niclas Forslund, platschef på Toyota Center i Västervik.
Halvledare är en sorts komponent som används i bilens elektronik.
I Västervik minskade de laddbara bilarnas andel av alla nyregistreringar under första kvartalet 2022. Av sammanlagt 153 nyregistrerade bilar i Västervik, så var 41 procent laddbara. 52 procent av dessa var i sin tur så kallade laddhybrider, det vill säga fordon som kan köras på el, men som även har en förbränningsmotor.