Världsläget gör läget ovisst för bilhandeln i Västervik

Det osäkra omvärldsläget orsakar komponentbrist. Västerviks bilhandlare, och även bilbranschen i stort, påverkas av att fabriker runt om i Europa tvingas stänga, då det resulterar i färre nyregistreringar och längre leveranstider.

På Engströms bil var 11 av 29 nyregistrerade bilar laddbara, vilket motsvarar 37,9 procent. Det är bättre jämfört med tidigare år, enligt Mikael Johansson.

På Engströms bil var 11 av 29 nyregistrerade bilar laddbara, vilket motsvarar 37,9 procent. Det är bättre jämfört med tidigare år, enligt Mikael Johansson.

Foto: Privat

Västervik2022-04-10 18:00

Försäljningen av laddbilar ökade kraftigt i Sverige 2021, men kurvan rätades ut under första kvartalet av 2022. Enligt statistik från SCB går utvecklingen i Västervik i linje med den nationella, om än något sämre.

Trots att Mikael Johansson och hans kollegor på Engströms bil i Västervik inte instämmer med den sammanslagna statistiken, så bekräftar han att det varit förhållandevis få nybilsregistreringar.

Ett faktum som också bekräftas på måndagsmorgonen av Mobility Sweden, som sänker sin prognos över nybilsregistreringar under 2022.

undefined
Under första kvartalet 2022 syns en mindre nedgång i försäljningen av laddbara fordon i Västervik, men på det stora hela ökar nyregistreringarna senaste åren. 2020 var året då laddbilarna verkligen började närma sig. I fossilbilar ingår förutom bensin och diesel, även elhybrider.

Just gällande andelen laddbara är kurvan stigande, i Västervik.

– Hos oss var 11 av 29 nyregistrerade bilar laddbara, vilket motsvarar 37,9 procent. Det är bättre än tidigare år, säger Mikael Johansson, försäljningschef på Engströms bil i Västervik.

– Man bör tänka på att andra halvan av 2021 och första kvartalet har tampats av komponentbrist, följderna efter pandemin och kriget, vilket självklart påverkar, säger han.

Elektroniska komponenter skickas inte sällan från Asien, och i Ukraina finns flera fabriker som tillverkar värdefulla delar. De världsomvälvande händelserna som inträffat senaste åren har därmed slagit hårt mot biltillverkare både i och utanför Sverige.

undefined
Inför ett bilköp resonerar även flera kunder om fordonskatten, enligt Mikael Johansson. Han berättar att den är betydligt högre för bilar med fossila motorer och kan kosta uppemot 1000 kronor i månaden, jämfört med 360 kronor om året för en elbil. Med det sagt har valet stor betydelse för privatekonomin.

– När vi inte kan leverera nya bilar på grund av längre leveranstider får vi inte in några begagnade bilar som inbyten. Det leder till brist på begagnatmarknaden och i nästa steg ökar därför priset på begagnade bilar, vilket är mycket ovanligt, säger Mikael Johansson.

Han fortsätter;

– Så oviss som bilbranschen är just nu har den nog aldrig varit tidigare. Vi och våra kollegor i branschen gör allt i vår makt för att kunderna inte ska behöva vänta längre än nödvändigt på sina nya bilar.

undefined
Det säljs fler laddhybrider än rena elbilar i Västervik.

Även på Toyota Center i Västervik märks pandemin, kriget och främst komponentbristen av, men ännu har de god orderstock.

– Att det är färre nyregistrerade bilar beror till stor del på halvledarbrist. Efterfrågan finns och försäljningen är god, men leveranstiderna kan göra att det tar tid innan det syns i statistiken, säger Niclas Forslund, platschef på Toyota Center i Västervik.

Halvledare är en sorts komponent som används i bilens elektronik.

I Västervik minskade de laddbara bilarnas andel av alla nyregistreringar under första kvartalet 2022. Av sammanlagt 153 nyregistrerade bilar i Västervik, så var 41 procent laddbara. 52 procent av dessa var i sin tur så kallade laddhybrider, det vill säga fordon som kan köras på el, men som även har en förbränningsmotor.

undefined
Vad gäller antalet nyregistrerade bilar i Västervik var bilar som drivs på bensin vanligast, följt av laddhybrider och dieselbilar.
undefined
Kalmar län är ett av de sämre länen när det kommer till hur stor andel av alla nyregistrerade personbilar under första kvartalet 2022 som är laddbara. Här ligger det på 37 procent, jämfört med exempelvis Stockholm län där motsvarande siffra är över 60 procent.
Bilarnas prisutveckling

Prisutveckling januari-mars 2022 (medianpris)

Elbilar: 400 000 kr, +18,7 procent

Miljö/hybridbilar: 299 000 kr, -6,56 procent

Bensinbilar: 188 000 kr, +2,73 procent

Dieselbilar: 249 000 kr, oförändrat

Prisutveckling mars 2021 till mars 2022 (medianpris)

Elbilar: 400 000 kr, +49 procent

Miljöbränsle/hybridbilar: 300 000 kr, +7,5 procent

Bensinbilar: 188 000 kr, +5 procent

Dieselbilar: 249 000 kr, +10,7 procent

Statistiken baseras på bilar som registrerats 2012-2021 och gått 1 000-14 999 mil.

Källa: Blocket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!