Tulpanen som fÀllde Europatanken

Tulpaner, swimmingpool och potatis - nĂ„got vi förknippar med EU? Kanske inte i första hand. I dagens kolumn skriver Rola Brentlin om tulpanen och annat som riskerar fĂ€lla Europatanken.

Tulpanen - ogrÀs i Europatanken?Foto: Scanpix

Tulpanen - ogrÀs i Europatanken?Foto: Scanpix

Foto: Sean Steffen

VĂ€stervik2009-03-16 00:06
Finanskrisen sĂ€tter sina spĂ„r överallt. MĂ€nniskor, företag, stater och kommuner Ă€r alla varsamma med pengarna och alla försöker att dĂ€mpa effekterna av det som sker nu eller av det som kanske kommer. Även Europaparlamentet har extrainsatta möten om krisen och om de lĂ€nder som vĂ€rst har drabbats. Seriöst och bra skulle man tycka, innan man sĂ„g tulpanerna, lĂ€ste om potatisen och sĂ„g siffrorna pĂ„ bygget. Jag talar givetvis om EU:s Ă„ttamiljoners kampanj för tulpaner, deras nystartade kampanj för potatisen och deras 100 miljonerspool som nu ska byggas i parlamentet. Vanligtvis brukar det vara summorna som sticker i ögonen, men i detta fall Ă€r det faktiskt Ă€ndamĂ„let. Varför lĂ€gger man 8 miljoner kronor pĂ„ att göra reklam för en blomma och varför just tulpanen!? Bakgrunden till detta Ă€r att EU har som mĂ„l att vara en del i mĂ€nniskors vardag. Enligt strategin sĂ„ kommer EU att bli mer naturligt om det syns hela tiden. DĂ€rav dessa mĂ€rkliga reklamkampanjer med en EU-flagga i höger hörn. FrĂ„gan Ă€r om detta verkligen Ă€r rĂ€tt sĂ€tt att engagera mĂ€nniskor för det europeiska arbetet och om det i sjĂ€lva verket inte förlöjligar EU:s viktiga roll i mĂ€nniskors vardag. Det europeiska samarbetet har bidragit mycket till den frihet vi idag lever i. NĂ€rmare 500 miljoner mĂ€nniskor lever i fred och frihet och kan röra sig fritt över grĂ€nserna och 27 lĂ€nder med olika historia, sprĂ„k och kultur lyckas samarbete och föra en dialog kring frĂ„gor dĂ€r samarbete Ă€r nödvĂ€ndigt. Det Ă€r nĂ€r vi arbetar eller studerar utomlands som EU blir en naturlig del av vĂ„r vardag.NĂ€r vi har uppnĂ„tt sĂ„ mycket sĂ„ blir det vĂ€ldigt svĂ„rt att förstĂ„ varför samarbetet ska minimeras till reklamkampanjer som garanterat kommer att uppröra mĂ€nniskor och Ă„ter sĂ€tta fokus pĂ„ EU-skepsis och öppna upp för kritik. MĂ€nniskor pĂ„ vĂ€g till jobbet som ser kampanjen svĂ€r Ă„t att EU slösar med skattepengar, lantbrukare som odlar andra blommor Ă€n tulpaner blir förbannade pĂ„ att en viss bransch gynnas och EU-motstĂ„ndare kan glĂ€djas Ă„t att EU sjĂ€lva har bekostat en kampanj som gynnar motstĂ„ndarnas syften. Kritiken skulle ha kommit oavsett tidpunkt men det blir extra kĂ€nsligt att i tider dĂ„ mĂ„nga företag hĂ„ller pĂ„ att gĂ„ under och mĂ€nniskor blir av med sina arbeten visa upp dyra och kostsamma projekt. Tulpanerna Ă€r ett exempel, den pool som de nu ska bygga i parlamentet som kommer att kosta oss skattebetalare över 100 miljoner kronor Ă€r ett annat. Som vanligt sĂ„ har kritiken inte nĂ„tt hela vĂ€gen fram och efter den "lyckade" tulpan-kampanjen kommer EU nu satsa pĂ„ en kampanj för potatisen, denna outforskade rotfrukt. I svenska tidningar har annonserna redan börjat komma och snart kan vi sucka Ă„t en stor bild pĂ„ en potatis pĂ„ vĂ€g till jobbet pĂ„ morgonen. Återigen sĂ„ minimeras samarbetet till att handla om ingenting. Kanske kommer nĂ„gon toppstrateg inom EU inse att det Ă€r tack vare EU kan som vi lever i frihet och kan forma vĂ„ra liv grĂ€nslöst. Kanske inser han att den bĂ€sta reklamen för EU Ă€r vĂ„r vardag och vĂ„r verklighet och att ingen grönsak nĂ„gonsin kommer att kunna förmedla den kĂ€nslan. Till dess fĂ„r vi fortsĂ€tta att sucka Ă„t potatisen och tulpaner och vĂ€nta pĂ„ nĂ€sta spĂ€nnande EU-finansierade projekt.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om