Turister shoppade, åt och drack för över 200 miljoner 2007
Trots det eviga regnandet gick det bra för turistnäringen i Västervik under 2007. Antalet hotellnätter ökade med 17,4 procent. Dessutom shoppade turisterna för 100 miljoner kronor och åt och drack för ytterligare 100 miljoner.
Under de gångna tio åren har besöksnäringen fördubblat sin omsättning i Västerviks kommun. Turistbyråns chef Anna Svensson tror att bland annat Holiday Club och turister från de forna öststaterna kan hjälpa till att fördubbla omsättningen under de kommande tio åren. Foto: Anders Liljegren
Foto: Liljegren Anders
Enligt turistbyråchefen Anna Svensson har Västervik kunnat dra nytta av flera stora samhällstrender- Turism i Europa har överhuvudtaget blivit större. Människor lägger mer pengar på sin fritid, man gör mer korta resor.Hon lyfter fram äldre resenärer som en viktig grupp. Inte minst 40-talisterna är en köpstark och resebenägen grupp.- Dessutom ligger vi i en tacksam region. Kalmar län är starkt när det gäller besöksnäring sommartid. Vi har Astrid Lindgrens värld, Öland och glasriket. Det kommer Västervik till nytta.En bransch som känt av ökningen är hotellen i Västervik. Enligt rapporten har deras omsättning fördubblats på tio år från 42 till 82 miljoner kronor. När det gäller privatboende på hotell så rör det sig om mer än en fördubbling, från 13 till 38 miljoner kronor.Anna Svensson på turistbyrån förklarar det med att turisterna har blivit bekvämare. Man väljer bort enklare boende och väljer istället hotell.Enligt Nicklas Fornell på Centralhotellet i Västervik jobbar deras hotell än så länge inte så hårt med turisterna som grupp.- Sommartid är det så mycket folk här att vi har fullbelagt nästan varje natt ändå. Det som går att göra är att få fler privatbesökare under helgerna resten av året.Går det att locka turister till Västervik en novemberhelg?
- Det är det som är det svåra (skratt). Det skulle behövas konserter eller andra event som drar folk. Man hoppas att Holiday Club kommer att ordna event som kommer att dra publik utifrån, säger Nicklas Fornell.
Framtidshopp
Vad talar för att turismen i Västerviks kommun kan fördubblas även under de kommande tio åren? Holiday Club. Anna Svensson hoppas att den blivande anläggningen i Gertrudsvik ska dra helt nya grupper av besökare till Västervik över hela året.Lysingsbadet. Campingplatsen har lagts i bolaget Västervik Resort AB. Målsättningen är att området kring campingen ska utökas med helt nya aktiviteter som kan dra nya gäster till Lysingsbadet under en längre säsong än i dag.Utvecklingen i öst. I dag är de vanligaste utländska gästerna i Västervik danskar, tyskar och holländare. Anna Svensson tror att ryssar och besökare från de baltiska länderna kan bli stora, viktiga målgrupper.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!