Äldreomsorgen försöker vara tidigt ute för att locka nya tänkbara medarbetare. Redan på högstadiet är kommunen ute och informerar.
De som åker ut och berättar om hur det är att jobba i äldreomsorgen kallas för ambassadörer.
Äldreomsorgen försöker ta emot både praktikanter och praoelever, även från högstadiet. Det gäller att finnas med tidigt, gärna innan ungdomarna väljer till gymnasiet.
Sommarvikarierna kan också vara en grupp att hämta framtida medarbetare ur, liksom alla de vikarier som jobbar även andra tider på året, och som fördelas ut till enheterna av bemanningsservice.
När det gäller att tillsvidareanställa inom äldreomsorgen finns krav på körkort och utbildning till undersköterska.
- Det har vi inte släppt på, säger Kicki Johansson.
Bara inom äldreomsorgen är det 250 personer som går i pension fram till 2017. Snittåldern på de i dag 866 anställda är nästan 48 år.
Inom skolans värld är det, enligt kommunens personalchef, Tanja Levin, än så länge inte svårt att få tag på lärare.
Förskollärare är lite besvärligare. Många kommuner löser det genom att anställa lärare för yngre stadier i stället för förskollärare, och så får den läraren följa med barnen upp i skolan sedan.
Men alla tjänster återbesätts inte med någon som har samma utbildning eller kompetens som den som går i pension.
- Till att börja med ska man alltid, när någon slutar, se över: ska vi ersätta personen? Om ja, vilken typ av kompetens är det vi behöver framåt? Om Kalle slutar, ska vi inte per automatik ha en ny Kalle, säger Levin.
Hon vill försöka marknadsföra den bredd som finns på jobben i kommunen.
- Vi följer kommuninvånarna från vaggan till graven. Vi behöver lyfta fram det mer till de yngre.
Samma sak svarar landstinget.
Men förutom att locka till studier som kan ge jobb i kommunen eller landstinget, finns det fler sätt att attrahera medarbetare:
- Nöjda medarbetare är också goda ambassadörer för verksamheten, säger Tanja Levin.
Hon berättar att de i höstas gjorde en enkät bland medarbetarna med frågor om bland annat organisation, ledarskap, delaktighet, medarbetarskap, arbetsbelastning och trivsel.
Svarsfrekvensen blev hög: 83 procent, vilket omräknat i personer blir ungefär 2 900.
Cheferna har sedan fått välja ut områden att jobba vidare med.