Tyngsta tåget någonsin från Västervik

Vid lunchtid på fredagen lämnade det tyngsta godståget någonsin Västervik. Det skulle gå till Karlstad.

Tyngsta tåget. Vid lunchtid på fredagen lämnade det tyngsta godståget någonsin Västervik. Det skulle gå till Karlstad.

Tyngsta tåget. Vid lunchtid på fredagen lämnade det tyngsta godståget någonsin Västervik. Det skulle gå till Karlstad.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2006-12-16 00:25
Godståget från Lucernahamnen innehöll tolv vagnar pappersmassa till Stora Enso i Skoghall i Karlstad, samt åtta vagnar massaved till Rottneros Bruk norr om Karlstad.
Hela tågsetet vägde 1 850 ton och drogs av två kraftiga lok, vilka tillsammans väger 215 ton. Längst bak i tåget fanns dessutom ett litet växellok på ynka 35 ton i transport. Det skulle upp till Värmland på service.
Axeltrycket på fredagens tågset var det högsta tillåtna på banan - 20 ton.

- Det finns idéer om att i januari köra ändå några ton tyngre godståg. Då kommer totalvikten att ligga på över 1 900 ton, säger vd Lars Yngström på Tågåkeriet i Bergslagen, Tågab.

Håller då Tjustbanan för dessa laster?
- Det får väl Banverket svara på, säger Yngström med ett skratt.
- Nej, skämt åsido så har godstrafiken på Tjustbanan ökat kraftigt de senaste åren. Det innebär att banan måste underhållas kontinuerligt. Det arbetet har Banverket redan inlett. Ett önskemål från oss är dock att banan uppgraderades till det normala axeltrycket i Sverige som är 22,5 ton.
- Tjustbanan behöver rustas upp både för persontrafiken och för den framtida godstrafiken. Att kunna köra tungt med godstågen och snabbt med persontågen är den perfekta kombinationen.
- De här två trafikslagen stödjer varandra. Det är ingen konflikt alls. Båda delarna behövs.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om