Ukrainsk balett hade Rysslandskoppling – uppträdde i Västervik

Baletten såldes in som en ukrainsk föreställning, och många trodde nog att de stöttade det ukrainska folket genom att köpa biljetter till den. Men en granskning gjord av SVT visar att baletten, som även besökte Västervik, hade ryska kopplingar.
– Det känns ruttet, säger Tobias Ahlstedt på Bryggaren Kulturscen i Västervik.

Tobias Ahlstedt på Bryggaren Kulturscen känner sig lurad efter att ha anlitat en ukrainsk balett, som visade sig ha ryska kopplingar.

Tobias Ahlstedt på Bryggaren Kulturscen känner sig lurad efter att ha anlitat en ukrainsk balett, som visade sig ha ryska kopplingar.

Foto: Marie Kerrolf

Västervik2025-03-27 18:00

Nyheten i korthet

  • En balett som marknadsfördes som ukrainsk och besökte åtta svenska städer, inklusive Västervik, har visat sig ha ryska kopplingar enligt en granskning av SVT.
  • Hälften av de 14 dansarna i "Ballet of Ukraine" är verksamma i Ryssland och det norska bokningsbolaget ägs av en rysk medborgare.
  • Misstankar har uppstått att pengarna från baletten kan ha gått till den ryska staten och potentiellt finansierat Rysslands krig i Ukraina, vilket har lett till besvikelse bland arrangörer.

Åtta svenska städer, bland dem Västervik, fick under hösten besök av ensemblen Ballet of Ukraine. Inför ett så gott som fullsatt Bryggaren spelade de den 15 december Tjajkovskijs Nötknäpparen. Föreställningen hyllades, både av publik och arrangörer.

Men en granskning, gjord av SVT, har visat att baletten inte alls var ukrainsk. Inte fullt ut i alla fall. I stället ska hälften av de 14 dansarna i själva verket vara verksamma i Ryssland. Det norska bokningsbolaget ligger på en rysk server och ägs av en rysk medborgare som är registrerad som näringsidkare i Moskva. Misstankar har därför uppstått om att pengar för baletten i själva verket tillfallit den ryska staten i form av skattemedel – och i förlängningen kan ha bidragit till att finansiera Rysslands krig i Ukraina.

Tobias Ahlstedt på Bryggarens kulturscen är bedrövad efter att ha tagit del av granskningen.

– Jag tyckte att det var helt fantastiskt att de skulle komma hit, för vi har inte haft storskalig balett på det här sättet på Bryggaren. Det var fantastiskt att se på och folk var hänförda. Men sen kom det här smolket i bägaren. 

Hur kändes det när du fick informationen?

– Det kändes ruttet. Som att man har en skål med honungspuffar och så häller man på sur mjölk. Det blev en dålig smak i min kropp. Att ha upplevt något så vackert och sen få denna käftsmäll. 

undefined
I fortsättningen kommer Tobias Ahlstedt att bättre kolla upp vilka som står bakom de artister som bokas in.

Efter SVT:s granskning har Tobias Ahlstedt haft kontakt med personen som står bakom produktionsbolaget, och han har sagt att de ryska kopplingarna finns i ett äldre bolag, som nu ska vara nedlagt. 

– Jag vet inte vart pengarna har gått och vem jag ska tro på i den här soppan, men det verkar ju på något vis vara kopplat till Ryssland och det vill jag inte befatta mig med över huvud taget. Så jag blev ju totalt förd bakom ljuset här. Jag litade på vad de sa och trodde att det var ukrainare som hade flytt till Norge.

Kommer den här erfarenheten att få dig att agera annorlunda vid liknande förfrågningar i framtiden?

– Ja, faktiskt. När det gäller utländska artister som är okända för mig kommer jag att se till att de skickar både vilket land de kommer från och en hemsida som vi kan granska. Jag kommer nog att försöka hålla ett extra öga öppet. 

– Men sen vill jag inte heller misstänka någon för att uppsåtligt försöka lura oss. Det ligger inte i min natur. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!