Unga förare har annan syn på bilkörning i dag

Tomas Monell, trafiklärare sedan 1982, har mött ett stort antal unga bilförare genom årens lopp. Han tycker att dagens unga förare skiljer sig på flera sätt från eleverna på 80-talet.

Tomas Monell har jobbat som trafiklärare i snart 30 år och äger i dag flera trafikskolor i regionen.Foto: Anders Steiner

Tomas Monell har jobbat som trafiklärare i snart 30 år och äger i dag flera trafikskolor i regionen.Foto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Västervik2011-12-21 00:00

För det första har inställningen till själva körkortet förändrats.

- När jag började 1982, då skulle den stora massan ha körkort, så nära 18-årsdagen som möjligt, minns Monell.

I dag är det många som skjuter på det här med körkort tills de är 25 eller 30. Många väljer bort det helt. Körkortet blir en kostnad som får konkurrera med en massa annat som kostar: utlandsresor och dyra intressen.

Kanske hänger det också ihop med att vi blir allt äldre innan vi börjar jobba, skaffa egen bostad och bilda familj - saker som brukar öka behovet av körkort och bil.

Inställningen till bilen har också förändrats, tycker Tomas Monell. På 80-talet hade de unga bilförarna ett större tekniskt kunnande. De visste mer om bilar och olika märken. Den första bilen var sin ägares ögonsten.

I dag är det inte alla som vet vad föräldrarna har för bil ens.

- Bilen blir mer och mer ett transportmedel, konstaterar Tomas Monell.

När det gäller bilkörningen finns det också skillnader mellan dagens ungdomar och den generation som körde upp på 80-talet.

En positiv skillnad, som Monell har noterat, är att unga bilförare i dag har ett mjukare sätt att köra. Det är mindre race och mer förståelse. En bättre attityd till sina medmänniskor på vägen, helt enkelt.

Samtidigt har Tomas Monell också sett en negativ utveckling, där allt fler unga förare kör berusade.

- En 18-åring i dag ser inte lika allvarligt på att åka dit för rattfylleri som på 80-talet.

Även i trafikskolan har det skett förändringar. Teoridelen har mer utrymme. Man pratar mer om varför vi beter oss som vi gör i trafiken.

På trafikskolan har man även sett att det finns en ökad grupp elever som behöver extra stöd, när de ska lära sig något. Tomas Monell funderar på om det kan bero på att de, på grund av bristande resurser, inte har fått det stöd som de borde ha fått i den vanliga skolan.

- Det är klart att vi ska ta vara på eliten, men de andra måste ju också hitta ett sätt att försörja sig, säger han.

Kostnader

Man får räkna med att ett körkort för personbil kostar någonstans mellan 15 000 och 20 000 kronor. Det är väldigt individuellt hur många körlektioner man behöver ta.

En vanlig körlektion på 55 minuter kostar på Tomas Monells trafikskolor 640 kronor.

Inskrivningsavgiften är på 2 200 kronor. Då ingår en hel del teori, bland annat riskutbildning 1, som handlar om alkohol, droger, trötthet och riskbeteende.

Vid lektion fem får man en kalkyl på vad ens körkort kommer att kosta, i tid och pengar. En svensk undersökning har visat att det som eleverna tyckte var jobbigast var att de inte visste hur mycket det skulle kosta med körkortet och hur lång tid det skulle ta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om