För det första har inställningen till själva körkortet förändrats.
- När jag började 1982, då skulle den stora massan ha körkort, så nära 18-årsdagen som möjligt, minns Monell.
I dag är det många som skjuter på det här med körkort tills de är 25 eller 30. Många väljer bort det helt. Körkortet blir en kostnad som får konkurrera med en massa annat som kostar: utlandsresor och dyra intressen.
Kanske hänger det också ihop med att vi blir allt äldre innan vi börjar jobba, skaffa egen bostad och bilda familj - saker som brukar öka behovet av körkort och bil.
Inställningen till bilen har också förändrats, tycker Tomas Monell. På 80-talet hade de unga bilförarna ett större tekniskt kunnande. De visste mer om bilar och olika märken. Den första bilen var sin ägares ögonsten.
I dag är det inte alla som vet vad föräldrarna har för bil ens.
- Bilen blir mer och mer ett transportmedel, konstaterar Tomas Monell.
När det gäller bilkörningen finns det också skillnader mellan dagens ungdomar och den generation som körde upp på 80-talet.
En positiv skillnad, som Monell har noterat, är att unga bilförare i dag har ett mjukare sätt att köra. Det är mindre race och mer förståelse. En bättre attityd till sina medmänniskor på vägen, helt enkelt.
Samtidigt har Tomas Monell också sett en negativ utveckling, där allt fler unga förare kör berusade.
- En 18-åring i dag ser inte lika allvarligt på att åka dit för rattfylleri som på 80-talet.
Även i trafikskolan har det skett förändringar. Teoridelen har mer utrymme. Man pratar mer om varför vi beter oss som vi gör i trafiken.
På trafikskolan har man även sett att det finns en ökad grupp elever som behöver extra stöd, när de ska lära sig något. Tomas Monell funderar på om det kan bero på att de, på grund av bristande resurser, inte har fått det stöd som de borde ha fått i den vanliga skolan.
- Det är klart att vi ska ta vara på eliten, men de andra måste ju också hitta ett sätt att försörja sig, säger han.