Unikt projekt utvecklar barns språk i Västervik

På måndagen inleddes skolprojektet "Läsa, skriva, räkna" i Västervik. Ett 60-tal pedagoger hade samlats på Lysingsbadet för att prata om hur man redan i förskolan på ett bättre sätt kan utveckla barns språk samt deras förmåga att förstå/använda matmatiska tal.

Görel Sterner från Skövde berättade för ett 60-tal förskollärare och lärare om hur man på ett lustfyllt sätt kan få redan förskolebarn att mera börja leka med språket - och med matematiken. Foto: Anders Steiner

Görel Sterner från Skövde berättade för ett 60-tal förskollärare och lärare om hur man på ett lustfyllt sätt kan få redan förskolebarn att mera börja leka med språket - och med matematiken. Foto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Västervik2010-09-28 00:00
"Läsa, skriva, räkna" är ett samverkansprojekt mellan förskola och skola. Deltar gör Lidhems förskola och skola, förskolan Björken, förskolan Ekbacken (den nybyggda vid infarten till golfklubben) samt Näktergalens förskola och skola i Piperskärr.Projektet syftar till att ytterligare förbättra måluppfyllelsen i ämnena svenska och matte.- Våra rektorer ville att barnen skulle nå bättre resultat på ämnesproven i årskurs 3 och 5, säger de båda specialpedagogerna Maria Lind och Ulrika Holmberg. De är initiativtagare och har av Skolverket fått pengar till fortbildning.- Ovanligt med vårt projekt är att vi har med oss förskolan. Vi vill att samtliga pedagoger ska känna att de är en länk i kedjan till att barn utvecklar sitt språk. Vi vill få igång både inspiration och motivation.All forskning pekar på att de första årens språkutveckling är oerhört viktiga för ett barns fortsatta läsinlärning. Även en tidig förmåga att förstå och använda matematiska tal är viktig.I projektet "Läsa, skriva, räkna" deltar ett 60-tal pedagoger - barnskötare, förskollärare, fritidspedagoger och barn och lärare. Samt 500 Västerviksbarn i åldrarna 1 till 12 år.Vid måndagens inledande heldag föreläste Görel Sterner från Skövde. Hon är förskollärare, lågstadielärare samt specialpedagog och undervisar i grundskolan i svenska och matte.Hon arbetar även som projektledare med specialpedagogiska frågor och matematikdidaktik i förskola och grundskolans tidiga åldrar vid NCM, Nationellt Centrum för Matematikutbildning.- Förskolebarnen kommer inte att börja undervisas i vanlig bemärkelse. Det här är det som ska komma innan. Det ska vara en lustfylld lek, men på ett lite mer strukturerat sätt, säger Görel Sterner som framhåller den oerhörda potential som finns bland förskolebarn.- En potential man kan utveckla med hjälp av leken.Projektet fortsätter med fler föreläsningar, samt workshops där man lär av varandra.Det blir också studiebesök samt inköp av litteratur där det senaste inom forskning och undervisningsmetoder redovisas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om