- De hjälper oss analysera vad vi i dag gör rätt och var det finns möjlighet att expandera, säger VLI:s vd Carl-Johan Carlstedt.
Som exempel på nya godsflöden man tittar på nämner han förväntade ökningar av biobränsletransporter, avfall och flis, till Västerviks snart utbyggda Värmeverk, Tekniska Verken i Linköping samt till ett nytt, stort värmeverk i Stockholmsområdet.
- Vi har totalt 450 meter kaj på Lucerna, med ett vattendjup från 6,5 till 9,5 meter. I och med att vi fyllde ut hamnområdet rejält med stenmassorna från den muddrade farleden kan vi vid behov ytterligare förlänga kajen i framtiden.
Två av Lucernas fyra kajer har så kallade ro/ro-ramper (roll on/roll off) där gods- och bilfärjor kan förtöja och smidigt rulla fordon ombord eller i land.
I Lucernahamnen finns även en rad byggnader och lokaler, bland annat en modern inspektionsbyggnad för tullen, vilka är klara att omedelbart tas i bruk den dag det blir aktuellt med en ny färjelinje.
- Vi har en ny, stor asfaltsplan på 25 000 kvadratmeter plus inomhushallar på 6 500 kvadratmeter för lagring av alla slags laster. Vid behov kan vi utan problem asfaltera ytterligare 25 000 kvadratmeter på den yta vi nyligen fyllt ut.
Några av VLI:s större samarbetspartner i Västervik är OKQ8 med sin stora oljedepå på Lucerna, en rad lastbilsåkerier samt järnvägsoperatörer.