Utan privata pengar inget båtlyft förrän om minst 20 år
Alla inblandade är helt överens. Det spektakulära båtlyftet över E 22 är den bästa och billigaste lösningen på trafikproblemen i Söderköping. Men pengar finns inte förrän om 20 år, såvida inte privata intressen investerar i vad som kommer att bli en enorm attraktion på Göta kanal.
Turistattraktion. Båtlyftet i Söderköping tippas bli en enorm turistattraktion och därför vågar de inblandade hoppas på privata investeringar som skulle tidigarelägga byggandet väsentligt. Utan dem får vi vänta i 20 år på lyftet. SKISS: GÖTA KANALBOLAG
Foto: Fotograf saknas!
Det är bara ett litet problem. Pengarna.
- Båtlyftet och den nya vägsträckningen är väl förankrat hos vägverket, säger regionchefen Rolf Johansson. Men vi måste få in projektet när vi reviderar vår nästa plan som omfattar tiden 2010 till 2019. Byggtiden beräknas till tre år. Privata investeringar skulle dock kunna påskynda projektet betydligt och vi ska sondera terrängen rejält.
Hur långt är vägverket berett att gå när det gäller privata pengar, kan det rent av bli så att anläggningen skulle kunna heta Cloetta Båtlyft i Söderköping?
- Jag kan inte svara på frågan, men det kan säkert diskuteras, säger Rolf Johansson.
Regionförbundet Östsams Per Sundström välkomnar alla bidrag.
- Det här är så angeläget att allt är tillåtet, proppen i Söderköping måste lösas upp, det kan inte anstå i ytterligare 20 år. Båtlyftet är en sockerbit som har en guldstjärna på sig. Stäckarn mellan Söderköping och Norrköping är inplanerad till 2012, säger Per Sundström och menar att det är ett lämpligt tillfälle att bygga båtlyftet också.
Båtlyftet blir det enda i sitt slag i Europa. En betongbassäng som är 13 meter hög, 40 meter lång och 15 meter bred byggs över E 22. På var sin sida om betongbassängen fästs två plåttråg på 40 gånger 7,5 meter. I plåttrågen kan båtar köra in och lyftas upp. När ena tråget lyfts så sänks det andra och hävstångseffekten utnyttjas. Det är, i sammanhanget, "bara" 350 ton som ska lyftas. Småbåtar, upp till tre meter höga, kan fritt slinka under E 22 i anslutning till lyftet.
Propplösningen har arbetats fram i en ny form av rådslag där många olika samhällsintressen fick göra sin röst hörd. Arbetssättet lovprisas av samtliga inblandade och därför finns nu den absoluta samsyn som slår fast att båtlyftet ska byggas.
Frågan är bara när?
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!