Utökad tågtrafik mellan Västervik och Linköping

Tågtrafiken mellan Västervik och Linköping utökas kraftigt från och med juni nästa år. Två splitter nya tågset köps in.
- Det blir åtta dagliga turer fram och tillbaks till Linköping i stället för dagens fem, säger Johan Lundberg på Kalmar Läns Trafik AB.

Får mera jobb. På Resecentrum i Västervik arbetar tre personer. De jobbar i ett privat bolag som arbetar på entreprenad för KLT och berörs inte alls av tågoperatörsbytet i juni nästa år. Däremot får vi mycket mera att göra när det bli åtta dubbelturer per dag till Linköping, mot dagens fem, säger Irja Petersson och Håkan Nilsson.Foto: ELLEN KINDSTRAND

Får mera jobb. På Resecentrum i Västervik arbetar tre personer. De jobbar i ett privat bolag som arbetar på entreprenad för KLT och berörs inte alls av tågoperatörsbytet i juni nästa år. Däremot får vi mycket mera att göra när det bli åtta dubbelturer per dag till Linköping, mot dagens fem, säger Irja Petersson och Håkan Nilsson.Foto: ELLEN KINDSTRAND

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-06-13 00:25
- Nu hoppas vi att Västerviksbor och östgötar börjar utnyttja tågen ordentligt. De nya tågseten blir toppmoderna med låga, handikappvänliga golv samt låga och breda entrédörrar.
Förändringen sker i och med att upphandlingen inför en ny trafikperiod nu är klar. Det blir Veolia Transport, före detta Connex, som tar över tågtrafiken från SJ på sträckorna Linköping-Västervik och Linköping-Kalmar från juni nästa år.

Upphandlingen har gjorts av Kalmar Läns Trafik AB (KLT) och Östgötatrafiken. Avtalstiden sträcker sig från juni 2008 till juni 2014, med möjlighet till förlängning av avtalet i två år.

- Vi är mycket glada över resultatet och ser stora möjligheter att utveckla trafiken på ett positivt sätt i ett framgångsrikt trafiksystem, säger Gunnar Wulff som är teknisk chef för Veolia Transports Division Tåg.

Veolia Transport kommer de närmaste dagarna att ta kontakt med SJ och all berörd personal.
- De som arbetar med tågtrafiken i dag är en viktig del i att behålla den goda kvaliteten och vi ser gärna att de fortsätter hos oss, säger Gunnar Wulff.
Hos Östgötatrafiken och KLT är man just nu inne i slutfasen av arbetet med att beställa de två nya tågseten.
- Två alternativ återstår. Vi har att välja på tåg av märket Itino från Bombardier eller Lint från Alstrom.

- Bägge tågen är extremt tystgående och bekväma för pendling. De är dieseldrivna med den allra senaste förbränningstekniken, säger Johan Lundberg som nu tror på ett rejält uppsving för tågtrafiken.
I Kalmar län finns flera så kallade Resecentrum, vilka drivs på entreprenad åt KLT. I Västervik är det ett privat bolag som sköter Resecentrum. Det har eget avtal med KLT och berörs inte alls av vem som opererar tågen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om