VT har tidigare berättat om rapporten som genomförts av den Parisbaserade organisationen. På måndagens kommunfullmäktige föredrogs den av regionförbundets direktör Håkan Brynielsson.
De viktigaste punkterna var:
Infrastrukturen i regionen är eftersatt. Trots att vi har ganska nära till stora europeiska regioner, blir transporttiderna långa på grund av dåliga vägar och dåligt järnvägsnät.
Regionen behöver importera kompetens. Invandring och migration är ett svagt kapitel. Regionen behöver fler människor, och regionen behöver fundera på vilken kompetens man behöver.
Näringslivet och universiteten måste bli bättre på att samarbeta. Det är för stor andel låg-teknologiföretag. Företagen behöver satsa mer på utveckling.
Trots stor andel tillverkningsföretag, med lågt kunskapsinnehåll, så har regionen inte drabbats så hårt av flytt till lågkostnadsländer som OECD hade väntat sig. Man tror att de små företagen i regionen är snabba och skickliga på att ställa om sig till nya förhållanden.
Efter rapporten fick politikerna möjlighet att ställa frågor. En frågeställare var Axel Nilsson (M). Född och uppvuxen i Halland.
- Sedan 1940-talet har Halland fördubblat sin befolkning. Kalmar län står still. Vad ligger bakom Hallands framgångar? undrade han.
Brynielssons svar kunde sammanfattas i två ord: Malmö och Göteborg.
- Halland ligger mellan två starka noder. Länet har dubbelspårig järnväg och E6.
Resten av diskussionen med politikerna kom att handla om Kalmar läns brist på infrastruktur.