Köparen uppgav för nämnden att hon fick veta att dammsugaren skulle ersätta all annan städutrustning och verka mot astma och allergier, men enligt henne var den inte så bra i verkligheten.
När hon efter tio dagar ville lämna tillbaka den och häva köpet, satte sig företaget på tvären. Enligt företaget har hon inte alls bett om att få lämna tillbaka den, utan ville bara ha hjälp med att få bort en fläck. Dessutom hade hon använt den, vilket hon inte fick göra i så fall.
Men enligt nämnden gäller ångerrätten även om plomberingen är bruten, om man måste göra det för att kunna undersöka varan. Kunden har därför rätt att återlämna dammsugaren och få tillbaka köpeskillingen. Då hon tog emot dammsugaren i samband med hembesöket, är företaget skyldigt att hämta den hos henne.
Beslutet i nämnden kom den 11 april, men än så länge har kvinnan inte fått tillbaka några pengar, och dammsugaren har hon fortfarande kvar.
Hon säger till VT att hon aldrig mer kommer att köpa något samma dag, om hon alls tar emot någon mer försäljare i hemmet. Åtminstone en dags betänketid vill hon ha.
När hon köpte dammsugaren kände hon sig tvungen att säga ja direkt, eftersom hon fick höra att hon skulle gå miste om en massa rabatter annars.
- Man kände sig jättestressad och tänkte inte igenom det över huvud taget. Alla försäljare är ju jätteduktiga och vet vad de ska säga.
Men när hon senare kontaktade företaget och sa att hon ville utnyttja sin ångerrätt, blev det ett annat ljud i skällan.
- Han blev jättearg och otrevlig när jag sa det.
Senast nästa vecka måste hon rapportera till nämnden hur det har gått, om hon har blivit av med dammsugaren och fått tillbaka sina pengar. Men än så länge har alltså inget hänt.
Fast det kommer det att göra, enligt Rafael Sawicki, vd på Swepol Water Power. Han säger till VT att företaget alltid följer de rekommendationer som Allmänna reklamationsnämnden kommer med.