Bilprovningen genomförde under sommaren en stor nationell undersökning där man efterfrågade bilförarnas körbeteende.
Den visade bland annat att män är mer benägna att överträda hastighetsbegränsningen än kvinnor och att poliskontroller gör att vi kör långsammare, i tätorterna även efter att vi passerat kontrollen.
Fartkameror har inte samma effekt.
De tillfrågade är benägna att sänka hastigheten vid en kamera, för att sedan öka den igen.
Var tionde tillfrågad medger att de kör för fort på 30-vägar.
I Kalmar län är vi mer benägna att höja hastigheten mer, ju högre begränsningen är.
På 110-väg svarar 40 procent av det tillfrågade att de kör 5-10 kilometer för fort, medan 36,7 procent gör det på 70-väg. På 30-sträckor är det 10,7 av det tillfrågade som kör upp till tio kilometer för fort.
När det kommer till att sänka hastigheten överlag så finns det flera orsaker varför vi gör det, största anledning är för att inte bli av med körkorten, 55.6 procent, följt av anledningen att slippa böter. Bara 15 procent av dem som sänker hastigheten gör det för att minska på koldioxidutsläppen.