Det visar en studie som FörĂ€ldranĂ€tverket RĂ€tten till utbildning gjort. Ănnu fĂ€rre av npf-eleverna fick behörighet till ett högskoleförberedande program.
FörĂ€ldranĂ€tverket har Ă€ven tittat pĂ„ vilka betyg niondeklassarna fick. Den genomsnittliga meritpoĂ€ngen för npf-elever i VĂ€sterviks kommun var 143 â jĂ€mfört med elever utan npf-diagnos som var 220 poĂ€ng.
Enligt Charlotte Mörner Stein frÄn FörÀldranÀtverket "RÀtten till utbildning" ser det ungefÀr likadant ut pÄ nationell nivÄ.
â Det Ă€r jĂ€tteledsamt, och drabbar de hĂ€r eleverna jĂ€ttemycket. Det handlar om en systematisk problematik som faktiskt skulle kunna avhjĂ€lpas av att man fĂ„r rĂ€tt stöd vid rĂ€tt tillfĂ€llen. Det behövs mer resurser och rĂ€tt resurser.
Vad Àr det för stöd som behövs?
â Det Ă€r en komplex frĂ„ga. Det behövs en ökad förstĂ„else för vad en npf-diagnos innebĂ€r, att det Ă€r en konstant funktionsnedsĂ€ttning. En del handlar om hur lĂ€romiljön ser ut. Vi har stora skolor med stora salar och mĂ„nga barn, och det Ă€r mycket som hĂ€nder, vilket Ă€r oerhört pĂ„frestande för npf-eleverna. I vissa fall Ă€r det en annan typ av undervisning som behövs, mer hjĂ€lp att komma i gĂ„ng eller stöd under undervisningen.
PĂ„ vissa hĂ„ll finns sĂ€rskilda resursskolor för elever med npf, vilket visat sig fungera bra för mĂ„nga. I resursskolorna har bĂ„de lĂ€romiljön och undervisningen anpassats för elevernas behov. Men Charlotte Mörner Stein tror att alla barn skulle gynnas av att de vanliga skolorna anpassades för npf-elever â sĂ„ att man till exempel fick mindre klasser, fler pedagoger och fler specialpedagoger.
â Det Ă€r viktigt att betona att det hĂ€r ska fungera, enligt skollagen. Men i dag försvĂ„ras kampen av att budgetar dras ner. Skolan tvingas bryta mot skollagen, och elever tvingas gĂ„ i en skola som inte Ă€r anpassad för dem, pĂ„ grund av skolplikten.
Ewa Myhrén, som Àr grundskolechef i VÀsterviks kommun, vill inte kommentera de specifika siffrorna.
â Vi kartlĂ€gger inte elever utifrĂ„n diagnoser, sĂ„ vi har ingen statistik pĂ„ den hĂ€r gruppen. Det kan vara sĂ„ att de har lĂ€gre mĂ„luppfyllelse Ă€n övriga grupper, men vi jĂ€mför inte pĂ„ det viset. Vi jobbar med alla eleverna individuellt, och det Ă€r rektorn som beslutar om nĂ€r man ska göra en utredning, och sĂ€tta in Ă„tgĂ€rdsprogram. Barn som har olika npf-diagnoser Ă€r inte likadana, utan vĂ€ldigt olika.
Hon konstaterar samtidigt att bara 81 procent av det totala antalet elever som slutade skolan hade godkÀnt i svenska, engelska och matte, och dÀrmed var behöriga till ett yrkesprogram.
â Det Ă€r en utmaning för alla elever. Och det trots att man gĂ„r i skolan 178 dagar om Ă„ret, trots att vi har lĂ€xhjĂ€lp, sĂ€rskilt stöd och lovskola. Det hĂ€r kĂ€mpar vi med hela tiden, med alla elever.
För att visa hur allvarligt det kan vara att inte lyckas i skolan har förÀldranÀtverket "RÀtten till utbildning" Àven studerat antalet sjÀlvmordsförsök hos eleverna i Ärskurs nio i Kalmar lÀn. Enligt studien finns en kraftig överrepresentation av sjÀlvmordsförsök hos elever med npf-diagnoser.
NÀstan hÀlften av alla sjÀlvmordsförsök hos niondeklassarna i lÀnet (nio stycken) gjordes av npf-elever.
â Den hĂ€r siffran Ă€r vad som gör mig allra mest upprörd, att det Ă€r vanligare att man försöker ta livet av sig för att man inte mĂ€ktar med. Och det Ă€r Ă€nnu mer ledsamt att med rĂ€tt stöd sĂ„ hade det inte behövt gĂ„ sĂ„ lĂ„ngt, sĂ€ger Charlotte Mörner Stein.
Antalet barn med olika neuropsykiatriska diagnoser, och dÄ frÀmst adhd, har ökat i hela Sverige under de senaste 15 Ären. Enligt en kartlÀggning som DN gjort medicineras var tionde skolpojke för adhd i vissa delar av landet. Samtidigt har inte de egenskaper eller symtom som hÀnger ihop med adhd ökat i nÄgon större omfattning.
Vad beror dÄ ökningen pÄ?
En tÀnkbar förklaring till ökningen Àr att enligt artikeln att det tidigare funnits ett mörkertal av personer med adhd som nu söker vÄrd. Man konstaterar ocksÄ att skolan förÀndrats mycket de senaste decennierna, och att flera av förÀndringarna drabbat de som har koncentrationssvÄrigheter negativt. Bland annat har man gÄtt över till ett mÄlrelaterat betygssystem, och gymnasiet har fÄtt hÄrdare behörighetskrav.
Av de 351 elever som gick ut högstadiet i VÀsterviks kommun förra Äret hade 46 blivit diagnosticerade med antingen autism, add, adhd, dyslexi eller nÄgon sprÄkstörning, enligt studien frÄn förÀldranÀtverket. Det motsvarar drygt en av tio elever.