Studie: SÄ mÄnga NPF-elever saknade gymnasiebehörighet

En tredjedel av eleverna med neuropsykiatriska funktionshinder i VÀstervik saknade behörighet till gymnasiet nÀr de gick ut grundskolan i fjol.

Charlotte Mörner Stein frÄn FörÀldranÀtverket "RÀtten till utbildning" sÀger att det ser ungefÀr likadant ut i resten av landet.

Charlotte Mörner Stein frÄn FörÀldranÀtverket "RÀtten till utbildning" sÀger att det ser ungefÀr likadant ut i resten av landet.

Foto: KOllage

VĂ€stervik2024-01-13 21:00

Det visar en studie som FörĂ€ldranĂ€tverket RĂ€tten till utbildning gjort. Ännu fĂ€rre av npf-eleverna fick behörighet till ett högskoleförberedande program. 

FörĂ€ldranĂ€tverket har Ă€ven tittat pĂ„ vilka betyg niondeklassarna fick. Den genomsnittliga meritpoĂ€ngen för npf-elever i VĂ€sterviks kommun var 143 – jĂ€mfört med elever utan npf-diagnos som var 220 poĂ€ng. 

Enligt Charlotte Mörner Stein frĂ„n FörĂ€ldranĂ€tverket "RĂ€tten till utbildning" ser det ungefĂ€r likadant ut pĂ„ nationell nivĂ„. 

Charlotte Mörner Stein Àr en av kontaktpersonerna pÄ FörÀldranÀtverket "RÀtten till utbildning" och har sjÀlv barn med npf-diagnos.
Charlotte Mörner Stein Àr en av kontaktpersonerna pÄ FörÀldranÀtverket "RÀtten till utbildning" och har sjÀlv barn med npf-diagnos.

– Det Ă€r jĂ€tteledsamt, och drabbar de hĂ€r eleverna jĂ€ttemycket. Det handlar om en systematisk problematik som faktiskt skulle kunna avhjĂ€lpas av att man fĂ„r rĂ€tt stöd vid rĂ€tt tillfĂ€llen. Det behövs mer resurser och rĂ€tt resurser. 

Vad Ă€r det för stöd som behövs? 

– Det Ă€r en komplex frĂ„ga. Det behövs en ökad förstĂ„else för vad en npf-diagnos innebĂ€r, att det Ă€r en konstant funktionsnedsĂ€ttning. En del handlar om hur lĂ€romiljön ser ut. Vi har stora skolor med stora salar och mĂ„nga barn, och det Ă€r mycket som hĂ€nder, vilket Ă€r oerhört pĂ„frestande för npf-eleverna. I vissa fall Ă€r det en annan typ av undervisning som behövs, mer hjĂ€lp att komma i gĂ„ng eller stöd under undervisningen. 

PĂ„ vissa hĂ„ll finns sĂ€rskilda resursskolor för elever med npf, vilket visat sig fungera bra för mĂ„nga. I resursskolorna har bĂ„de lĂ€romiljön och undervisningen anpassats för elevernas behov. Men Charlotte Mörner Stein tror att alla barn skulle gynnas av att de vanliga skolorna anpassades för npf-elever – sĂ„ att man till exempel fick mindre klasser, fler pedagoger och fler specialpedagoger. 

– Det Ă€r viktigt att betona att det hĂ€r ska fungera, enligt skollagen. Men i dag försvĂ„ras kampen av att budgetar dras ner. Skolan tvingas bryta mot skollagen, och elever tvingas gĂ„ i en skola som inte Ă€r anpassad för dem, pĂ„ grund av skolplikten. 

Barn som Àr födda sent pÄ Äret fÄr oftare en adhd-diagnos, och adhd-lÀkemedel, enligt en artikel i DN som granskat ökningen av adhd.
Barn som Àr födda sent pÄ Äret fÄr oftare en adhd-diagnos, och adhd-lÀkemedel, enligt en artikel i DN som granskat ökningen av adhd.

Ewa MyhrĂ©n, som Ă€r grundskolechef i VĂ€sterviks kommun, vill inte kommentera de specifika siffrorna. 

– Vi kartlĂ€gger inte elever utifrĂ„n diagnoser, sĂ„ vi har ingen statistik pĂ„ den hĂ€r gruppen. Det kan vara sĂ„ att de har lĂ€gre mĂ„luppfyllelse Ă€n övriga grupper, men vi jĂ€mför inte pĂ„ det viset. Vi jobbar med alla eleverna individuellt, och det Ă€r rektorn som beslutar om nĂ€r man ska göra en utredning, och sĂ€tta in Ă„tgĂ€rdsprogram. Barn som har olika npf-diagnoser Ă€r inte likadana, utan vĂ€ldigt olika. 

Hon konstaterar samtidigt att bara 81 procent av det totala antalet elever som slutade skolan hade godkĂ€nt i svenska, engelska och matte, och dĂ€rmed var behöriga till ett yrkesprogram. 

– Det Ă€r en utmaning för alla elever. Och det trots att man gĂ„r i skolan 178 dagar om Ă„ret, trots att vi har lĂ€xhjĂ€lp, sĂ€rskilt stöd och lovskola. Det hĂ€r kĂ€mpar vi med hela tiden, med alla elever. 

Av de 351 elever som gick ut högstadiet i VÀsterviks kommun förra Äret hade 46 blivit diagnosticerade med antingen autism, add, adhd, dyslexi eller nÄgon sprÄkstörning, enligt studien frÄn förÀldranÀtverket. Det motsvarar drygt en av tio elever.
Av de 351 elever som gick ut högstadiet i VÀsterviks kommun förra Äret hade 46 blivit diagnosticerade med antingen autism, add, adhd, dyslexi eller nÄgon sprÄkstörning, enligt studien frÄn förÀldranÀtverket. Det motsvarar drygt en av tio elever.

För att visa hur allvarligt det kan vara att inte lyckas i skolan har förĂ€ldranĂ€tverket "RĂ€tten till utbildning" Ă€ven studerat antalet sjĂ€lvmordsförsök hos eleverna i Ă„rskurs nio i Kalmar lĂ€n. Enligt studien finns en kraftig överrepresentation av sjĂ€lvmordsförsök hos elever med npf-diagnoser. 

NĂ€stan hĂ€lften av alla sjĂ€lvmordsförsök hos niondeklassarna i lĂ€net (nio stycken) gjordes av npf-elever. 

– Den hĂ€r siffran Ă€r vad som gör mig allra mest upprörd, att det Ă€r vanligare att man försöker ta livet av sig för att man inte mĂ€ktar med. Och det Ă€r Ă€nnu mer ledsamt att med rĂ€tt stöd sĂ„ hade det inte behövt gĂ„ sĂ„ lĂ„ngt, sĂ€ger Charlotte Mörner Stein. 

Antalet barn med olika neuropsykiatriska diagnoser, och dÄ frÀmst adhd, har ökat i hela Sverige under de senaste 15 Ären. Enligt en kartlÀggning som DN gjort medicineras var tionde skolpojke för adhd i vissa delar av landet. Samtidigt har inte de egenskaper eller symtom som hÀnger ihop med adhd ökat i nÄgon större omfattning.

Vad beror dĂ„ ökningen pĂ„? 

En tÀnkbar förklaring till ökningen Àr att enligt artikeln att det tidigare funnits ett mörkertal av personer med adhd som nu söker vÄrd. Man konstaterar ocksÄ att skolan förÀndrats mycket de senaste decennierna, och att flera av förÀndringarna drabbat de som har koncentrationssvÄrigheter negativt. Bland annat har man gÄtt över till ett mÄlrelaterat betygssystem, och gymnasiet har fÄtt hÄrdare behörighetskrav.

Av de 351 elever som gick ut högstadiet i VÀsterviks kommun förra Äret hade 46 blivit diagnosticerade med antingen autism, add, adhd, dyslexi eller nÄgon sprÄkstörning, enligt studien frÄn förÀldranÀtverket. Det motsvarar drygt en av tio elever.

NÀstan 40 procent av npf-eleverna i studien saknade gymnasiebehörighet nÀr de gick ut grundskolan.
NÀstan 40 procent av npf-eleverna i studien saknade gymnasiebehörighet nÀr de gick ut grundskolan.
SĂ„ gjordes studien

FörĂ€ldranĂ€tverket "RĂ€tten till utbildning" har samkört Statistiska centralbyrĂ„ns (SCB) skolstatistik med Socialstyrelsens patientregister för att se hur elever med neuropsykiatriska funktionsnedsĂ€ttningar, som autism och adhd, klarar sig i skolan. 

I underlaget finns de elever som gick ut Ă„rskurs nio 2022, vilket Ă€r nĂ€rmare 120000 elever. De som har en intellektuell funktionsnedsĂ€ttning har inte rĂ€knats med. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!