Varannan som dog körde utan bilbälte

Varannan person som dödades i olyckor med bil, lastbil eller buss i tättbebyggt område använde inte säkerhetsbältet. Det visar Trafikverkets analys av dödsolyckor mellan 2005 och 2009.

Magnus Beijer har en android telefon men använder den inte vid körning. Bältet måste han alltid ha på sig för att inte bli lomhörd av den tjutande varningen. Foto:. Karin Hertz

Magnus Beijer har en android telefon men använder den inte vid körning. Bältet måste han alltid ha på sig för att inte bli lomhörd av den tjutande varningen. Foto:. Karin Hertz

Foto: Karin Hertz

Västervik2011-09-12 00:00

Nästa vecka skärper polisen kontrollen av bältesanvändning i hela landet. Trafikpolisen i Kalmar län kommer att göra extra många bälteskontroller i såväl Västervik som på övriga tätorter i länet. Samt på andra platser där det görs många korta resor och man kan misstänka att en och annan struntar i bältet.

Samtidigt genomför NTF lokala informationsinsatser på många håll, vilka följs av årets bältesmätningar i samtliga kommuner.

Utan bälte på klarar man i bästa fall en krock i ungefär 7 kilometer i timmen, förutsatt att man är beredd på kollisionen och är tillräckligt stark för att kunna ta emot sig.

- Redan vid farter under 50 kilometer i timmen slår du med stor kraft i ratten, vindrutan eller andra delar av bilen om du inte har bilbälte. Det gäller även för baksätespassagerare, säger poliskommissarie Bengt Svensson, Rikspolisstyrelsen.

Krockkuddar och bilbälte ger tillsammans ett bra skydd men man måste alltid använda bilbältet för att krockkudden ska få rätt säkerhetseffekt.

- Det finns fortfarande en okunskap om hur viktigt bilbältet är även i låga farter, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket. Den låga användningen är svår att förklara på annat sätt. Bältet finns ju där, tar ett par sekunder att knäppa fast och kostar ingenting att använda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om