– Argumentet om ambulansflyg är ihåligt.
Det säger regionpolitikern Lena Granath (V). Hon har ställt frågor om regionens behov av Västerviks flygplats, till Emmy Ahlstedt (C), hälso- och sjukvårdsansvarigt regionråd.
– Vad jag förstår så finns en uppfattning i Västervik att det är viktigt för regionen med ambulansflyg. Därför undrade jag om det verkligen är så, säger Granath (V).
Västerviks kommun kan komma att tvångsinlösa mark eftersom landningsbanan förlängts. Att landningsbanan förlängts har motiverats med argumentet om att möjliggöra taxiflyg och ambulansflyg. Att ambulansflyg är viktigt har motiverats med att Västerviks ambulanser inte kan utföra räddningsuppdrag i Västervik, när de åker på långväga patienttransporter.
1. Har Region Kalmar län behov av Västerviks flygplats?
Ahlstedts (C) svar är att behovet av flygtransporter är "relativt litet i norra länsdelen", på grund av Västerviks närhet till Universitetssjukhuset i Linköping.
Hon förklarar att flyg främst är aktuellt vid längre transporter eller när speciell utrustning behövs, men att Region Kalmar har en pågående upphandling av en specialambulans, som kommer öka kvaliteten på de "längre och mer krävande transporterna framöver".
2. Granaths (V) andra fråga är om Kalmar län är redo att bidra med resurser till Västerviks flygplats.
Några sådana planer finns inte, svarar Ahlstedt (C).
Enligt henne är tillgången till olika transportslag viktig, men det är inte nödvändigt med en landningsbana inom länets gränser, om det finns en landningsbana "inom rimligt avstånd" i grannregionen. Hon skriver även att det sker helikoptertransporter från Västerviks flygplats ibland.
Enligt Ahlstedt (C) kan ambulans- och helikopterturer ibland kan vara nödvändigt, men samtidigt kan det medföra ökade risker för patienten eftersom påfrestningen ökar vid start, landning och omlastning.
"Ofta så ses vägtransport som en säkrare transportmetod", skriver hon.
– Jag tycker att jag fått tydliga svar. Jag läser svaret som att vi klarar oss bra utan Västerviks flygplats. Dels med närheten mot Norrköping och Linköping, och också eftersom det är säkrare med bilburna patienttransporter, och att det går att använda ambulanshelikopter. Argumentet från Västervik om ambulansflyg är ihåligt, säger Granath (V).
Granath har varit aktiv politiker i åtminstone 25 år och kommer från Oskarshamns kommun. Hon var med när deras flygplats lades ned.
Oskarshamns flygplats var godkänd för reguljär trafik, och kunde användas för kommersiella flyg. Det ställde också högre krav på investeringar och säkerhet. I Västervik finns inga planer på att göra Västerviks flygplats godkänd för reguljärtrafik.
– Svenskt ambulansflyg kräver att vi upprätthåller räddningstjänst, signalsystem och så vidare. För att upprätthålla det behövs kommersiell trafik. Vi hade kommersiellt flyg till Stockholm, men till slut hade vi två, tre passagerare per plan, och priserna blev hutlöst dyra, säger hon, och fortsätter:
– I Västervik, som inte har det kommersiella flyget, utan ska finansiera det med avgifter från taxiflyg... Då blir det skattekollektivet som får betala för en flygplats, med pengar som hade kunnat gå till skola, vård och omsorg. Frågan är om Västerviks politiker är beredda att stå upp för det?