Från påskafton, lördag 16 april, är det förbjudet att köra med dubbdäck, om inte vinterväglag råder.
Och nu har vårvärmen blåst bort och aprilvädret väntas bjuda på snöslask.
Det ställer till det för många bilister.
– Jo, många bokar av sina tider när det finns risk att det ska snöa, en del var för snabba i mars och ett tiotal har bytt tillbaka till vinterdäck, berättar Markus Lundgren, platschef på Euromaster i Västervik.
Det här är årets mest hektiska tid för honom och kollegorna.
– Vi har i princip sju arbetsdagar kvar då allt ska ske. Ungefär 600 bilar ska skiftas totalt, säger han.
Det ska lösas genom kvällsöppet och med tre extra personal. Fem jobbar med personbilar och en med lastbilar som också behöver byta till sommardäck.
Hur är det att jobba mitt i den här stormen?
– Jag tycker att det är roligt, även om det kan bli körigt ibland när allt ska göras samtidigt. Ofta är det många punkteringar på måndagar dessutom, svarar Markus Lundgren.
Förra året skiftade den här däckverkstaden ungefär 20 000 hjul. Det betyder runt 100 000 bultar.
Vad är trenden bland bilägarna nu?
– Fler och fler tycker att det är skönt att inte handskas med däcken, man lämnar in och får hela paketet med kontroll, tvätt, skifte och förvaring. Tiden för bytet ska också passa personens kalender.
Vad rekommenderar du till de som ännu inte fått av vinterhjulen?
– Att vänta lite och inte köra med sommardäck när det snöar ute. Säkerheten är viktigast.
Om det förväntas bli vinterväglag är det alltså tillåtet att köra vidare på dubbdäck efter 15 april. Ovisst läge alltså.
Det innebär snärjiga dagar för Markus Lundgren och hans arbetskamrater i däckverkstaden.