"Varför inget stängsel här där alla viltolyckor sker?"

Nu i höst inleder Vägverket arbetet med att bredda och bygga om E 22 mellan Västervik och Gamleby till en mötesfri, så kallad 2+1-väg med mitträcke. Den prioriteringen förstår inte alla.

Det skulle löna sig att sätta upp ett viltstängsel längs E22 vid Bällsjö, menar boende på orten. Enbart fordonsskadorna i viltolyckor på platsen kostar över 200 000 kronor per år.

Det skulle löna sig att sätta upp ett viltstängsel längs E22 vid Bällsjö, menar boende på orten. Enbart fordonsskadorna i viltolyckor på platsen kostar över 200 000 kronor per år.

Foto: Scanpix

Västervik2008-09-17 15:49
Prioritering- Varför satsar man inte först på att sätta upp viltstängsel från Helgenäs och norrut, där merparten av länets viltolyckor inträffar, säger Erik Synnerstad i Bällsjö.Nästan varje vecka inträffar det viltolyckor på E 22 de få kilometrarna mellan Bällsjö och Forsby. Det är ett ökänt viltövergångsställe.- Personligen har jag varit med på fyra eftersök av påkörda och trafikskadade älgar bara i år, säger Erik Synnerstad. Han berättar att det dessutom numera finns hundratals vildsvin just vid Bällsjö och Forsby. En vuxen galt kan väga 300 kilo.Karl-Gunnar Edman är samhällsplanerare på Vägverkets Region Sydöst. Han håller med om att det är många viltolyckor på E 22 i höjd med Edsbruk och norrut.- Men när det gäller mitträcke och 2+1-väg så är det enbart trafikmängd som styr våra beslut. Vägar med över 4 000 fordon per dygn är prioriterade. Sträckan Västervik-Gamleby har många pendlare.Mellan Västervik och Gamleby blir det inga viltstängsel. Däremot byggs skyddsräcken även på sidorna av vägbanan, vilken breddas från 10 till 13 meter.- 2+1-väg förhindrar frontalkrockar där de flesta dödsoffren krävs. Älgkollisioner tar numera inte så många människoliv. Bara på de mest utsatta sträckorna sätter vi upp viltstängsel.- 500 personer per år dör i trafiken. Tio av dem, 2 procent, dör i älgolyckor, säger Karl-Gunnar Edman.- Vi vet att vilt ofta går över E 22 vid Bällsjö och Forsby, men det är inte aktuellt att bygga viltstängsel där.Erik Synnerstad är tacksam för att E 22 förbi Bällsjö nyligen fick mitträcke:- Räcket är suveränt bra för trafiksäkerheten, men älgarna hoppar över vägen lika lätt som tidigare.- Inklusive hyrbil och annat kostar en viltskadad bil i snitt 20 000 kronor att laga. Bara tio viltolyckor per år blir 200 000 kronor. Om inte Vägverket vill så skulle försäkringsbolagen tjäna pengar på att gå ihop och sätta upp ett viltstängsel här vid Bällsjö.- Man kan ta ett ganska stort lån utan att räntekostnaden överskrider 200 000 kronor per år.Vid regeringens närtidssatsning på infrastruktur häromdagen fick Vägverket extra pengar för att bygga mitträcke och 2+1-väg på E 22 även mellan Gamleby och Helgenäs. Ombyggnaden startar, efter planerings- och projekteringsarbete, under 2010.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om