Varför lånar ni ut er arbetstid till företag i kris?
...Fredérick Lindström, Giraf Media
Foto: Ahl Matilda
- Haha, ja, det låter kanske för bra för att vara sant. Men vi ser nog lite ideologi i det. Och att vi tar ett samhällsansvar. Vi hoppas kunna hjälpa fler företag att överleva och att vi slipper en del arbetslöshet. Men vi kalkylerar med att en del företag inte kommer att kunna betala för tjänsterna i slutändan. Så på kort sikt kommer vi nog att förlora på det här, men på lång sikt kan det kanske leda till nya kunder. Du säger att ni har en ständig överkapacitet. Varför då?
- Det är för att kunna ta akuta uppdrag som dyker upp. Det är inte så att dessa har minskat, snarare tvärtom. Så det här innebär snarare att vi får jobba mer. Men det får man ta.Så ni har själva inte känt av krisen?
- Inte på det viset. De företag som haft långsiktiga marknadsföringsplaner verkar hålla fast vid sina planerade åtgärder. Men det är klart att det finns en risk för att krisen drabbar även reklambranschen snart.Hur kom idén upp?
- Vi har redan fått förfrågningar från företag om vi kunnat göra jobb och ta betalt senare. Efter att ha diskuterat med andra företag och kollegor i branschen kom vi fram till att om vi har möjligheterna och resurserna, så varför skulle vi inte kunna bjuda på det?Hur kommer det att gå till rent praktiskt?
- Företag får höra av sig till oss och sedan får vi analysera behovet av hjälp från fall till fall. Det finns en begränsning för hur många timmar man får "låna" och det måste vara konkreta åtgärder som skapar resultat för uppdragsgivaren. Lånet av arbetstid är helt räntefritt och ska betalas tillbaka innan årsskiftet 2009/2010.
Hallå där...
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!