Världens säkraste skolbuss finns i Västerviks kommun

Världens säkraste skolbuss har börjat rulla i Västerviks kommun. Den är utrustad med den första bältesvarnaren för bussar och har redan fått stor uppmärksamhet. - Kronan på verket på vår nya buss, säger Per-Inge Hallen, som är idégivare till den nya tekniken.

På monitorn ser föraren vilken elev som inte har tagit på sig säkerhetsbältet.

På monitorn ser föraren vilken elev som inte har tagit på sig säkerhetsbältet.

Foto: Anders Jacobsson

Västervik2009-10-26 00:00
På en display kan föraren se om någon har glömt eller struntat i att ta på sig säkerhetsbälten och vilken stolsplats det gäller. Dessutom hörs en ljudsignal, som inte stoppar förrän bältet är på. Under stolstyget sitter en sensor som känner av när någon sätter sig och när bältet tas på slocknar lampan. Tekniken fungerar på samma sätt som i en bil.Ansvaret att bältena används ligger hos föraren. Det är inte ovanligt att skoleleverna slarvar med bältet, särskilt de som är lite äldre. Med den nya tekniken rullar inte bussen iväg förrän alla är bältade. Tidigare var det inte helt lätt för föraren att hålla koll på detta. Eller om någon tar av sig bältet under färd.- Vi har testat bussen i en vecka med gott resultat. Tanken är att eleverna ska ta på sig bältet med automatik så fort de sätter sig, säger Per-Inge Hallen.Den nya skolbussen har också utrustats med annan utrustning för att göra skolskjutsen så säker som möjligt. I stället för de vanliga varningsljusen, som slås på när bussen stannar för att släppa av barn, har den utrustats med kraftiga blixtljus; Ledlampor som lyser betydligt starkare än vad lagen kräver i dag.Mellan 1994 och 2001 skadades eller dödades 361 svenska barn under resan till eller från sin skola. Den absolut farligaste situationen är när ett barn efter avstigning plötsligt springer ut framför bussen ut mot körbanan. Därför finns en sensor längst fram på bussen som reagerar när någon passerar. Då blixtrar en serie lampor på sidan, på taket och längst bak.Ytterligare en säkerhetsåtgärd är den "plog" som sitter framför högra bakhjulet, på den sida skoleleverna stiger av och på. Skyddet förhindrar att hamna under hjulet om någon skulle halka eller ramla under bussen. På högersidan finns också en kamera som gör att föraren ser den döda vinkeln på en monitor vid förarplatsen.Per-Inge Hallens bältesvarnare har tagits fram i samarbete med företagen Karosseriverken AB och Standby och ska vidareutvecklas.- Vi är nöjda så här långt. Just nu arbetar vi för att få fram ny teknik med radio för att inte behöva dra ledningar från varje stolsits.Bältesvarnaren har uppmärksammats av VTI (Statens väg- och trafikinstitut), som deltar i ett EU-projekt för att ge en heltäckande och säker transport för barn till och från skolan. Per-Inge Hallens bältesvarnare kan bli en del av projektet och samtidigt bli en stor säljframgång i Europa.- Det är roligt att den uppmärksammas så stort. Jag har alltid jobbat för att bussarna ska vara så säkra som möjligt, säger Per-Inge Hallen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om