Världspremiär i Västervik för biogaståg
Om allt går som planerat kommer ett ombyggt Y1-tåg att rulla in på Västerviks station den 20 juni. Västervik kan då skryta med att vara först i världen med biogaståg i linjetrafik.
Skiss: ATRIO Tankstationen för biogas kommer att placeras i anslutning till parkeringsplatsen vid tågstationen. Byggnaden blir cirka hundra kvadratmeter stor. Det kommer innehålla mobila tankar för biogas, gaslagerrum, kompressrum och elrum.
Foto:
Naturgas som drivmedel för tåg har tidigare använts i Tyskland.
- Men det var en annan slags gas, och försöken har avbrutits.
Nedanför tågstationen ska en tankstation för biogas byggas. Den kommer att leverera drivmedel till tåget via ett rör. Bolaget Svensk Biogas bekostar macken och ombyggnaden av försökståget. Inledningsvis ska mobila flak med biogas fraktas från Linköping till den nya tankstationen. Men redan inom ett år kan produktion av renad biogas även komma att ske på värmeverket i Västervik. Men detta kräver bland annat en ombyggnad av två rötkammare som i dag är i dåligt skick.
- Kommunen planerar att bygga en gasreningsanläggning och via en ledning dra gasen upp till tågstationen.
Biogasmacken är första steget mot en miljöanpassning av flera kommunala verksamheter. Kommunens tjänstebilar kan bli först ut att byta bensin mot biogas.
- Man byter ju inte de bilar som är i drift i dag, utan väljer en bil med biogas när det är dags att byta dem. På tekniska kontoret kommer vi att byta till biogasbilar redan under hösten och även försöka övertyga övriga förvaltningar och bolag att göra detsamma.
Inom en tioårsperiod tror han att alla renhållningsbilar, stadsbussar, färdtjänst och skolskjutsar inom kommunen drivs med biogas.
- På sikt är det tänkt att kommunen ska kunna ställa sådana krav i upphandlingarna. Men först måste man anta en ny policy om detta.
Tankstationen ska placeras på parkeringsplatsen intill järnvägsstationen. Förutom närheten till Tjustbanans tåg finns också ett reklamvärde i att ha den centralt placerad.
- Tanken är att visa att detta alternativ finns, och också få igång en marknad för bilar med biogas bland Västerviksbor och turister.
Representanter för trafikhuvudmännen, Regionförbundet och Östsam har deltagit i den förstudie som genomförts om användning av biogas.
- Vi upplever att det finns en positiv inställning till biogas som drivmedel.
Försöket med tankstationen och biogaståget kommer att pågå under fem år. Det ombyggda motorvagnståget är utrustad med biogastankar och dieselmotorer har ersatts av gasmotorer. Tåget kommer att lånas ut av Svensk Biogas AB och vara i reguljär trafik på sträckan Linköping-Västervik i september/oktober. Visionen är att alla dieseldrivna tåg på Tjustbanan och Y2-tågen(Kustpilen) ska bytas ut mot biogas.
- Vi hoppas även att detta kommer att driva på regeringen att satsa på Tjustbanan, säger Rickard Wester
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!