"Vårt företag är seriöst"

Företaget Svensk Premierådgivning förnekar att man medvetet skickar fakturor för tjänster som folk inte beställt.

Västervik2009-06-07 20:48
VT berättade igår om att företaget Svensk Premierådgivning skickat faktura, och därefter betalningspåminnelse för en beställning som hon inte gjort. Materialet kom efter ett samtal mellan en telefonsäljare och hennes sambo.- Det framgick av samtalet att om de inte gjorde en avbeställning inom två veckor så var det ett köp, säger företagets vd Andreas Karlsson.Företaget sparar inspelningar av alla säljsamtal. VT har fått ta del av det aktuella samtalet som är åtta minuter långt. Det börjar med att säljaren söker Anna Öberg - när hon inte är hemma försöker han istället att sälja Tjänsten till hennes sambo.Tjänsten är månatlig rådgivning av hur man ska placera sina pensionspengar i PPM-systemet. Sambon är skeptisk och säger vid ett tillfälle nej. Då börjar säljaren fråga om hans sambo inte kan vara intresserad.- Det är annorlunda, men jag kan inte bestämma för henne. Har du något du kan skicka, svarar sambon.I det läget säger säljaren att han skickar material, och att om hon inte vill ha rådgivning så får de höra av sig inom 14 dagar. Villkoret upprepas senare under samtalet. Sambon tillfrågas om vem materialet ska skickas till:- Du kan skicka till Anna.För Anna Öberg är saken solklar. Hon har inte ingått något avtal vare sig skriftligt eller muntligt, och företaget kan därmed inte skicka någon faktura med krav på svar om hon inte vill betala.Svensk Premiepensions vd Andreas Karlsson säger att om det är någon som begått något fel så är det sambon som beställt en tjänst i hennes namn.Men det framgick ju klart av samtalet att han inte var Anna Öberg. Har inte säljaren ett ansvar här?
- Det är en gråzon, medger Andreas Karlsson, som ändå tycker att telefonsäljaren i stort agerat efter företagets riktlinjer.Samtidigt konstaterar han att det alltid uppstår problem med varor och tjänster som säljs via telemarketing.- Det finns alltid säljare som frångår de riktlinjer som finns, men vi tar åt oss av den kritik vi får.Han nämner som exempel just att de numera spelar in alla säljsamtal för att i efterhand kunna reda ut om det uppstår missförstånd.Svensk Premierådgivning har tidigare kritiserats av Konsumentverket bland annat för vilseledande information på sin hemsida.- Avtalsvillkoren där var inaktuella. Det har vi rättat till. Hemsidan är för övrigt inget vi använder för att sälja våra tjänster.Han tycker att det är synd att företaget hamnat i skottgluggen i de här frågorna.- Vi bedriver en seriös verksamhet. Den produkt vi säljer är bra.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om