Västervik får all Gotlandstrafik?

Statliga Rikstrafiken varnar Oskarshamns kommun för att det inte alls är säkert att Oskarshamn får behålla Gotlandstrafiken efter år 2014.
Detta kan komma att rejält öka Västerviks chanser att få färjetrafik till Gotland.

Kort färjetur. Redan nu är rederi Gotlandsbolaget och Västerviks kommunledning helt överens om att man vill köra sommartrafik mellan Västervik och Visby med snabbfärjan HSC Gotlandia. Färjan klarar den 54 sjömil långa sträckan på 1 timme och 45 minuter.  2015 har Västervik chans att få åretrunt-trafik till Gotland.Foto: Destination Gotland

Kort färjetur. Redan nu är rederi Gotlandsbolaget och Västerviks kommunledning helt överens om att man vill köra sommartrafik mellan Västervik och Visby med snabbfärjan HSC Gotlandia. Färjan klarar den 54 sjömil långa sträckan på 1 timme och 45 minuter. 2015 har Västervik chans att få åretrunt-trafik till Gotland.Foto: Destination Gotland

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-06-01 00:25
Det är lavinartat stigande bunkeroljekostnader för färjorna som gör att det sannolikt blir endast en enda fastlandshamn från och med 1 februari 2015, då den kommande avtalsperioden löper ut.
Västervik är den fastlandshamn som ligger närmast Visby och trafik därifrån skulle spara allra mest bunkerolja och ge minst utsläpp i atmosfären och i Östersjön. Från Västervik är det 54 sjömil till Visby, vilket kan jämföras med 65 sjömil från Oskarshamn och 80 sjömil från Nynäshamn.

En enda fastlandshamn bör ligga så att den passar även godsflödena bäst. Från Stockholm, Västkusten och från hela Sydsverige. Även ur denna synvinkel har Västervik ett mycket gynnsamt läge.
- Vid ett enhamnsalternativ har diskussionerna tidigare handlat om Oxelösund och Södertälje. Självklart kommer vi nu att titta på samtliga tänkbara ostkusthamnar - bland annat Västervik även om jag för dagen bedömer just det alternativet som mindre sannolikt, säger Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert till Västerviks-Tidningen.

Kommande avtalsperiod löper fram till och med den siste januari 2015.
- Exakt hur det blir med Gotlandstrafiken därefter kommer vi att förutsättningslöst börja utreda först i höst, säger generaldirektör Staffan Widlert.
- I dag kan jag absolut inte uttala mig om hur chanserna ser ut för Västervik eller för någon annan hamn på ostkusten. Vi ska främst titta på godstrafikflöden.
Om vi får bara en enda hamn på ostkusten blir det kanske nödvändigt med en förstärkning under de mest intensiva sommarmånaderna. Åtminstone då kunde kanske Västervik komma i fråga?
- Vi ska titta på alla idéer. Man kan inte alls vara säker på att Gotlandstrafiken i framtiden måste se likadan ut sommartid som under övriga delen av året.
- I dag säger lagen att den som kör trafik mellan Gotland och orter på fastlandet måste köra året runt med minst fem turer i veckan. Man kan dock ändra på dessa förordningar i framtiden. Allt handlar om att till en rimlig kostnad ge en så bra trafikförsörjning som möjligt.

Redan i dag vill rederiet Gotlandsbolaget och Västerviks kommunledning köra sommartrafik från Västervik.
Rikstrafiken säger dock stopp med hänvisning till de bestämmelser som förhindrar att aktörer "plockar russinen ur kakan". Däremot går det i år sommartrafik från Grankullavik på Öland, som inte ligger på fastlandet.
- Det fanns ingen Ölandsbro då bestämmelserna skrevs och man tänkte därför inte på att det skulle gå att köra bil dit.
Gotlandstrafiken
Varje år reser cirka 1,5 miljoner passagerar med färjorna till och från Gotland. Trafiken omfattade 2006 cirka 2 800 turer.
Med snabbfärjan HSC Gotlandia (High Speed Carrier), som i 32 knop fraktar 700 passagerare och 145 personbilar, tar det bara en timme och 45 minuter från Västervik till Visby.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om