VÀstervik föreslÄs bli enda hamnen i Gotlandstrafiken

FrĂ„n och med den 1 februari 2015 kan VĂ€stervik Ă„ter komma att bli fastlandshamn för Gotlandstrafiken. Antingen som enda fastlandshamn eller som en av tvĂ„ fastlandshamnar. Allt för att minska ned de enorma koldioxidutslĂ€pp Gotlandstrafiken i dag orsakar.

VĂ€stervik2010-01-14 00:00
Det Ă€r den statliga myndigheten Rikstrafiken som kan tĂ€nka sig att större och lĂ„ngsammare GotlandsfĂ€rjor gĂ„r frĂ„n VĂ€stervik i stĂ€llet för frĂ„n Oskarshamn frĂ„n och med den 1 februari 2015. Rikstrafiken föreslĂ„r bland annat att VĂ€stervik eller Oxelösund blir enda fastlandshamn frĂ„n och med 2015.- Vi vill nĂ€rma oss de klimatpolitiska mĂ„len, sĂ€ger Tom Andersson, en av utredarna pĂ„ Rikstrafiken. I en rapport till styrelsen skriver Rikstrafikens tjĂ€nstemĂ€n att det inte spelar nĂ„gon roll om det blir bara en fastlandshamn eller tvĂ„ tvĂ„ stycken.- Om man har trafik enbart till den nĂ€rmaste hamnen VĂ€stervik skulle det innebĂ€ra en minskning av koldioxidutslĂ€ppen pĂ„ hela 70 procent. Att ha VĂ€stervik som enda hamn ger allra störst miljövinst, Ă€ven med hĂ€nsyn tagen till lĂ€ngre bilkörningar pĂ„ fastlandet.De fyra olika alternativ som Rikstrafiken analyserat Ă€r: enhamnsalternativ, dĂ€r trafiken gĂ„r till endera VĂ€stervik eller Oxelösund. fortsatt tvĂ„hamnsalternativ, dĂ€r antingen NynĂ€shamn och Oskarshamn blir kvar som fastlandshamnar, eller sĂ„ byts Oskarshamn ut mot mera nĂ€rbelĂ€gna VĂ€stervik.Rikstrafiken pĂ„pekar att framtidens trafik bör bedrivas i lĂ€gre farter, för att minska koldioxidutslĂ€ppen samt att farten ska variera mellan turerna.- En tur med fĂ„ resenĂ€rer ombord ska gĂ„ lĂ„ngsamt medan en tur med stort antal resande ska köras fortare, sĂ€ger Tom Andersson.- Framtidens trafikupplĂ€gg bör innehĂ„lla fĂ€rre turer, eftersom detta ger en minskad miljöpĂ„verkan. För att Ă€ndĂ„ ha tillrĂ€cklig kapacitet föreslĂ„s nyttjande av större fartyg Ă€n i dag.Rikstrafiken har mĂ„nga parametrar att ta hĂ€nsyn till. Bland annat Gotlands möjlighet att leva och utvecklas.- Men Ă€ven miljö- och klimatmĂ„len Ă€r viktiga. Vi kan inte lĂ€ngre bortse frĂ„n de enorma utslĂ€ppen av vĂ€xthusgaser frĂ„n fĂ€rjorna.Den 22 januari har Rikstrafiken kallats till ett samrĂ„dsmöte med nĂ€ringsdepartementet. Eftersom det Ă€r lĂ„nga ledtider med att bland annat bygga fartyg vill alla parter att denna frĂ„ga ska vara löst under innevarande Ă„r.
UtslÀpp
VÀstervik Àr den stad pÄ fastlandet som ligger allra nÀrmast Visby, 100 km. Till NynÀshamn Àr det 150 km och till Oskarshamn 120 km.Gotlandstrafiken stod 2008 för 40 procent av koldioxidutslÀppen frÄn all inrikes sjöfart. Det Àr en orovÀckande hög siffra. Bara under en enda enkelresa frÄn Visby till NynÀshamn förbrukas 21 ton bunkerolja och mer Àn 60 ton koldioxid slÀpps ut i atmosfÀren.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om