Västervik föreslås bli enda hamnen i Gotlandstrafiken

Från och med den 1 februari 2015 kan Västervik åter komma att bli fastlandshamn för Gotlandstrafiken. Antingen som enda fastlandshamn eller som en av två fastlandshamnar. Allt för att minska ned de enorma koldioxidutsläpp Gotlandstrafiken i dag orsakar.

Västervik2010-01-14 00:00
Det är den statliga myndigheten Rikstrafiken som kan tänka sig att större och långsammare Gotlandsfärjor går från Västervik i stället för från Oskarshamn från och med den 1 februari 2015. Rikstrafiken föreslår bland annat att Västervik eller Oxelösund blir enda fastlandshamn från och med 2015.- Vi vill närma oss de klimatpolitiska målen, säger Tom Andersson, en av utredarna på Rikstrafiken. I en rapport till styrelsen skriver Rikstrafikens tjänstemän att det inte spelar någon roll om det blir bara en fastlandshamn eller två två stycken.- Om man har trafik enbart till den närmaste hamnen Västervik skulle det innebära en minskning av koldioxidutsläppen på hela 70 procent. Att ha Västervik som enda hamn ger allra störst miljövinst, även med hänsyn tagen till längre bilkörningar på fastlandet.De fyra olika alternativ som Rikstrafiken analyserat är: enhamnsalternativ, där trafiken går till endera Västervik eller Oxelösund. fortsatt tvåhamnsalternativ, där antingen Nynäshamn och Oskarshamn blir kvar som fastlandshamnar, eller så byts Oskarshamn ut mot mera närbelägna Västervik.Rikstrafiken påpekar att framtidens trafik bör bedrivas i lägre farter, för att minska koldioxidutsläppen samt att farten ska variera mellan turerna.- En tur med få resenärer ombord ska gå långsamt medan en tur med stort antal resande ska köras fortare, säger Tom Andersson.- Framtidens trafikupplägg bör innehålla färre turer, eftersom detta ger en minskad miljöpåverkan. För att ändå ha tillräcklig kapacitet föreslås nyttjande av större fartyg än i dag.Rikstrafiken har många parametrar att ta hänsyn till. Bland annat Gotlands möjlighet att leva och utvecklas.- Men även miljö- och klimatmålen är viktiga. Vi kan inte längre bortse från de enorma utsläppen av växthusgaser från färjorna.Den 22 januari har Rikstrafiken kallats till ett samrådsmöte med näringsdepartementet. Eftersom det är långa ledtider med att bland annat bygga fartyg vill alla parter att denna fråga ska vara löst under innevarande år.
Utsläpp
Västervik är den stad på fastlandet som ligger allra närmast Visby, 100 km. Till Nynäshamn är det 150 km och till Oskarshamn 120 km.Gotlandstrafiken stod 2008 för 40 procent av koldioxidutsläppen från all inrikes sjöfart. Det är en oroväckande hög siffra. Bara under en enda enkelresa från Visby till Nynäshamn förbrukas 21 ton bunkerolja och mer än 60 ton koldioxid släpps ut i atmosfären.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om