Västervik intressant för Götheborg

Göran Östervalls medborgarförslag om att ta hit ostindiefararen Götheborg nästa sommar kan bli verklighet.
- Ja absolut, säger Stefan Thilén på SOIC som marknadsför ostindiefararen.
- Västervik har faktiskt dykt upp i våra diskussioner.

Västervik nästa? Ostindiefararen Götheborg ska segla i Östersjön nästa sommar. Att göra ett stopp i Västervik är inte alls omöjligt men det krävs en seriös intresseanmälan för att ostindiska companiet ska ta ställning i frågan.Foto: Peder Jacobsson

Västervik nästa? Ostindiefararen Götheborg ska segla i Östersjön nästa sommar. Att göra ett stopp i Västervik är inte alls omöjligt men det krävs en seriös intresseanmälan för att ostindiska companiet ska ta ställning i frågan.Foto: Peder Jacobsson

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-05-25 00:25
Göran Östervalls tanke är att kommunen ska jobba för att ostindiefararen Götheborg kommer till Västervik sommaren 2008, gärna i samband med Visfestivalen eller till Boat Meet veckan efter.
- Bara vi får en seriös intresseanmälan ska vi ge besked, säger Stefan Thilén. Just nu håller vi på och planerar inför nästa säsong, vi försöker hitta en lämplig rutt.
- Normalt går vi till storstäderna med olika företagsaktiviteter ombord. Under juli månad är det kanske inte så intressant för företagen och då kan vi tänka oss att göra turiststopp.

- Hur turiststoppen ska utformas vet vi inte. Förmodligen kommer vi att vilja ha betalt men inget är bestämt, säger Thilén på Svenska Ostindiska Company, SOIC.
Ostindiefararen Götheborg skulle bli ett enormt dragplåster om den lade till i Västervik under sin resa i Östersjön 2008. Nästa sommar är i stort sett enda chansen inom rimlig tid att få se det unika skeppet.
- Vi har en inbjudan till världsutställningen i Shanghai 2010 och för att ta oss dit måste vi segla under 2009, säger Stefan Thilén.

Just nu är ostindiefararen i London. Det sista stoppet på Kinaresan.
Det var den 2 oktober 2005 som Götheborg avseglade till Kina. 28 oktober förra året vändes kölen hemåt. En rad stopp har gjorts på vägen och uppmärksamheten har varit enorm. Dessutom med kunglig glans. Kung Carl XVI Gustaf är projektets högste beskyddare.
- Under juli i år kommer att göra flera stopp utmed västkusten, bland annat i Bohuslän.
Att driva ostindiefararen kostar pengar.
- Det är ett dyrt skepp. Att segla henne under en dag kostar mellan 70 000 och 90 000 kronor. Den är mycket personalintensiv och vi har 40 anställda sjömän. Eftersom det är en träbåt är det ständigt underhåll, maten kostar också, förklarar Thilén.
Vad det skulle kosta Västerviks kommun (eller annan finansiär) att få ett turiststopp har SOIC inte räknat på. Vid stopp i hamnar får allmänheten gå ombord. Det kostar en hundralapp för vuxna att förflyttas tillbaka till 1700-talet, hälften för barn.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om