- Koreaner gillar tre saker. Vacker miljö. Miljö som kan ge hälsa - och historia. Västervik har de två förstnämnda. Men vi vet inte så mycket om er historia. Om ni skulle ha en Pippidocka att sälja här skulle ni kunna få mer intresse, föreslår Seok Jin Moon, borgmästare i Seuol.
- Pippi bor egentligen sex mil härifrån, förklarar turistchefen Stina Poorsgaard.
- Det är inte så långt bort. Sydkoreanerna älskar Pippi. Om ni haft Pippidockor här och där, då hade ni fått in mer pengar, menar Moon.
Han företräder den sydkoreanska politikerdelegation som är i Västervik för att se hur kommunen arbetar med frågor som företagsetablering, turism och marknadsföring.
Delegationen gav Västervik ett mycket högt betyg. Samtidigt blev de imponerade av staden.
- Västervik är mer attraktivt än Stockholm. Sommaren är fin här. Man borde kunna få hit mycket folk från Korea och Kina. Det är väldigt vackert. Det är en fin scen att åka med båt här. Många av oss som är här nu skulle kunna tänka oss att flytta hit. Eller så är vi här i en månad och rekreerar oss. Det är en fantastisk miljö som ger bättre hälsa.
Koreanerna tror även att Västervik kan göra mer av vintersäsongen.
- Även resten av de tio månaderna på året skulle det kunna komma folk hit. Om kostnaderna och priserna bara var lite lägre så skulle det komma mycket folk hit från Asien. Människorna i Korea känner till Sverige, Stockholm, Malmö och Göteborg. Och er höga välfärd. Men Västervik känner man inte till ännu. Bättre marknadsföring kan ändra på det.
Turistchefen säger så här:
- Vår marknad är i första hand den svenska, tyska, danska. Även Holland och Norge prioriterar vi. Skulle man vilja gå in på fler marknader måste man ha en helt annan budget. Men det finns andra smarta samarbeten som inte kostar så mycket. Sydkorea är inte prioriterat nu, men genom webben kan man ju nå långt och där har de möjlighet att nå oss.