"Västervik måste ha Tjustbanan"
- Att behållaTjustbanan är det enda sättet för oss att åstadkomma en regionförstoring, tror Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson.
I den reviderade planen finns nämligen inte Tjustbanan med. Inte heller Stångådalsbanan eller Kust till Kustbanan finns kvar och enligt Harald Hjalmarsson är tågtrafiken det som är viktigast för länet, och alldeles särskilt för Västervik.
Upprustningen av E22 finns kvar i förslaget, men har senarelagts och Regionförbundet protesterar även mot det förslaget.
- Jag är mycket kritisk till att regeringen inte släpper loss infrastruktursatsningarna. Det är ett statligt ansvar, men vi tycker att det är så viktigt att vi ändå är beredda att lägga pengar på det, säger Harald Hjalmarsson.
Förutsatt att satsningarna blir av är alltså kommunerna beredda att medfinansiera åtgärderna. För Västerviks del skulle det innebära 3,3 miljoner kronor om året i åtta år. Men alla kommuner har inte tagit beslut än och vissa har helt enkelt inte råd just nu.
- I Västervik bedömer vi att vi kan ta den här kostnaden, säger Harald Hjalmarsson.
För till exempel Nybro kommun kan det se annorlunda ut. De lider av ett underskott i budgeten och har redan tvingats höja skatten. Samtidig är de en av kommunerna som skulle få flest fördelar eftersom Kust till Kustbanan går förbi kommunen.
- Generellt i länet så stödjer kommunerna Regionförbundets förslag, men det kan bli tufft för en del att lösa finansieringen, säger Harald Hjalmarsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!