När det gäller listan Årets båtkommun var tappet ganska stort, trots att det var färre kommuner som deltog i undersökningen i år, 104 mot 136.
Årets båtkommun koras av Sweboat, båtbranschens riksförbund. Kommuner, båtklubbar och privata aktörer har fått svara på frågor om bland annat kostnader och kötider för båtplatser, service i anslutning till hamnar och förekomst av miljöstationer.
Kommunernas förvaltningar ombads dessutom redovisa investeringar och utvecklingsprojekt för båtlivet.
Stina Porsgaard, turistchef i Västerviks kommun, konstaterar att det är ett antal kommuner som inte var med i fjol, däribland ettan, Mariestad. Samtidigt är det också en del kommuner som var med förra gången, men som valde att inte delta i år.
Förutom de nya kommunerna ser Porsgaard en förklaring till resultatet att flera kommuner satsade direkt efter första årets undersökning, med målet att bli bättre.
Västervik var inte lika offensiv. Men Stina Porsgaard säger att de har börjat titta på en båtlivsstrategi. Hon vill inte peka ut något speciellt område där det behövs förbättringar, utan det är något de ska titta närmare på i en förstudie.
Att Västervik gör ett så stort tapp på rankingen är givetvis inget som turistchefen är nöjd med.
- Vi marknadsför skärgård och båtliv hårt, och då ska vi ligga bättre än 38:e plats.
Däremot sörjer hon inte så mycket över att Västervik trillat ner två pinnhål på Sverigebarometern, där medlemmarna i reseguiden.se listar landets bästa sommarstäder.
- Jag är inte speciellt nedslagen, för jag tror inte att det är så stora skillnader om man hamnar tia eller tolva. Det viktiga är att man finns där.
Västervik låg i fjol på tionde plats och är nu alltså tolva. Som bäst har Västervik varit åtta. Det var 2008. Året efter blev det en niondeplats.
Stina Porsgaard tillägger också att Västervik vill locka hit folk över en längre tid och vara mer än sommarstad. Det tycker hon är viktigt.
Årets listraket är lilla Hjo, som har gått från plats 44 till sju.
- Vi jobbar långsiktigt, så kanske är det så att vårt arbete äntligen börjar ge frukt, säger Anette Östling, ansvarig för turistbyrån i Hjo.
Hon säger att de fick bra uppmärksamhet på turistmässan i Göteborg i mars. Hjo kommun har en välkänd röd logga som syns - "I love Hjo" - och marknadsför sig som trästad och idyll. Kommunens litenhet lyfts fram.