"Västervik stor framgång för oss"
Österströms Rederi AB:s vd Percy Österström har stora förhoppningar på att ytterligare utveckla verksamheten på Lucerna i Västervik.
Foto: ANDERS STEINER I går var det lossning av massa som i första hand gällde i hamnen på Lucerna.
Foto: Fotograf saknas!
- Hamnen i Västervik har blivit en överraskande framgång för oss och vi tror på en fortsatt utveckling, säger Percy Österström som är vd för Österströms Rederi AB i Norrköping.
I koncernen ingår Västerviks Logistik och Industri AB, VLI.
- Vi betraktar Västervik som en nischhamn. Hamnen är en relativt liten sådan men blivit en viktig knutpunkt för att lasta om gods mellan båt och järnväg. Även lastbilar för den delen.
Percy Österström var i går förmiddag i Riga, Lettlands huvudstad, och på eftermiddagen i Göteborg. Ändå fanns det tid över för att prata med VT.
- Faktum är att vi i Göteborg diskuterar ett visionsarbete och i detta ingår att bygga upp mer logistik för exempelvis Västervik men förstås även för hela företaget.
Konceptet för företaget har varit "Från leverantör till mottagare" och då svarar företaget för hela transportkedjan.
- Det har varit en mångårig process men nu tycker vi att vi kommit en mycket god bit på väg, säger Percy Österström.
- Kunderna måste bli medvetna om möjligheterna och vi vara beredda på att tillgodose alla krav.
Östersjön sägs vara möjligheternas hav och framgångarna för Österströms har inte låtit vänta på sig. Percy Österström själv utsågs som årets entreprenör i Östergötland- Södermanland i fjol, 2004.
Företaget bildades så sent som 1981 men har på 25 år vuxit snabbt och koncernen omsatte närmare 400 miljoner förra året och sysselsätter cirka 450 personer. Man planerar för att växa med 20 procent fram till 2008.
Österströms nöjer sig som sagt inte enbart med att vara ett rederi, utan är också hamn- och terminaloperatör samt tillverkare av specialbyggda hamnkranar av det egna varumärket Multi Docker.
- I hamnen i Västervik finns det stora möjligheter att lagra gods som kommer utifrån. Men jag ser möjligheter att även samla ihop exportgods från södra Sverige i Västervik.
Det rimmar väl med VLI:s planer där vd Carl-Johan Carlstedt och styrelseordförande Göte Nilsson önskat och planerat för en ökad trafik av styckegods.
- Det finns mycket intressant på gång men som jag ännu inte kan ge offentlighet åt, säger Percy Österström.
Men fortfarande gäller att Västervik får behålla och allra helst får en förbättrad Tjustbana.
- Vi har en egen partner i form av Tågåkaren i Bergslagen AB som sköter järnvägstransporterna, säger Percy Österström. Vi har samma inställning till dörr till dörr-idén, tror på den och vi delar så att säga på vinst som förlust.
Percy Österström är väl medveten om alla diskussioner kring vår järnväg och att det är väldigt många parter som skall säga sitt.
- Så är det ju så att i sådana här större sammanhang finns det alltid lobbyister som inte är lika intresserade av en förbättrad järnväg.
Österströms Rederi ABKoncernen består av sex dotterbolag och två intressebolag. Österströms Rederi AB, Österströms Logistik AB, Västerviks Logistik och Industri AB (VLI), ZEENA Holding BV, Multi Docker Cargo Handling AB, Daugava Shipping Services, Osterstromi Laevanduse AS, OOO Orrus.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!